Zaterdag 23 oktober
De volgende dag stonden we dus al weer bijtijds op voor het ontbijt, en moesten we natuurlijk eerst onze route voor deze vliegdag bepalen.
Wederom rekening houdend met het weer en het feit dat de meesten graag rond etenstijd weer thuis wilden komen, werd na wat wikken en wegen de route bepaald: eerst naar Traben-Trarbach (EDRM) aan de Moezel in Duitsland, vandaar naar Spa (EBSP) in Belgie, waarna tenlsotte de SVU en SVP direct door naar Rotterdam zouden vliegen, terwijl Arjan met de XYZ eerst Wiek en Manuel weer zou afzetten op vliegveld Midden-Zeeland om vervolgens alleen terug naar Rotterdam The Hague Airport te vliegen.
Eerst nog een ander veld na Spa bezoeken was niet mogelijk, omdat we eveneens rekening moesten houden met het feit dat het vliegveld in Nancy pas om 09:00 uur open ging, en we niet vóór 11:00 welkom waren op Traben-Trarbach, waarvoor overigens ook nog toestemming nodig was (PPR, ofwel Prior Permission Required) om te mogen landen.
José name deze dag de eerste en laatste leg voor zijn rekening en ik zou de tweede leg, van Traben-Trarbach naar Spa, vliegen.
Veel haast om een taxi te nemen naar Nancy-Essay Airport hadden we dus niet ;) Oscar had in het hotel reeds het PPR verzoek via mail ingediend bij de havenmeester van Traben-Trarbach, maar toen we allemaal klaar stonden op Nancy-Essay Airport hadden we nog geen bevestiging ontvangen dat we welkom waren op EDRM... Desondanks besloten we om toch gewoon die kant op te vliegen. En gelukkig kreeg Oscar in de lucht alsnog de bevestiging. De luchthavenmeester had (louter toevallig...) de mail gelezen en had snel het veld voor ons geopend :)
Het Traben-Trarbach/Mont Royal Airfield ligt in een bocht van de Moezel bovenop een heuvel. Heel mooi, maar best lastig. Er hing redelijk wat bewolking, maar ondanks een wat hoge aanvliegroute naar het circuit en een aldaar laaghangende wolk, lukte het José om de SVU keurig op het veld neer te zetten en bijtijds stil te laten staan.
Tijd voor koffie met gebak in het gezellige restaurantje dat daar ook aanwezig is.
Aankomst op Traben-Trarbach / Mount Royal Airfield
Toen was het weer mijn beurt. De vlucht naar Spa (la Sauvenière) Airport (EBSP), was even goed uitkijken vanwege de bewolking onderweg. Er waren voldoende gaten in de bewolking en samen besloten we om VFR on top te gaan vliegen, continu op een hoogte van ca. 4500-5000 ft. Doordat we nog hogere wolkentoppen tegenkwamen onderweg werd het even een beetje slalommen, maar we hadden steeds grondzicht, dus dat kwam goed. Voor mij een nieuwe en best spannende ervaring, maar we waren tevens voortdurend in contact met de anderen via de 'kletsfrequentie' om mogelijke verrassingen qua weer en bewolking onderweg te voorkomen. Uiteindelijk bereikten we het circuit van EBSP en ben ik keurig geland.
Het was goed druk op het vliegveld, vooral ook met parachutisten. Gezellig en leuk om te zien! Na de landing ben ik eerst met de SVU gaan tanken voordat ik me bij de rest aansloot in het restaurant. Na het tanken moest ik op de apron achteruit inparkeren. Een leuke nieuwe ervaring: de apron ligt namelijk op een helling, dus uitstappen en het het vliegtuig achteruit op zijn plek duwen lukt zeker niet in je eentje, de kist zou immers vanzelf al achteruit rijden en dat was natuurlijk niet de bedoeling... Dus dat heb ik opgelost met links en rechts remmen en daarbij sturen met het voetenstuur :) Wiek en José dachten echter, toen ze mij zo bezig zagen, dat ik de controle over de kist helemaal kwijt was en kwamen vanuit het restaurant aangerend om me te komen helpen. Hilarisch, want het achteruin inparkeren ging prima :)
In het restaurant aten we en dronken we wat, en we namen er afscheid van Wiek en Manuel voordat we weer naar Nederland vertrokken.
Inmiddels was het weer prima geworden. Nadat José deze laatste leg voor zijn rekening had genomen, en we onderweg wederom hadden genoten van de uitzichten, kwamen we rond 17:00 uur lokale tijd weer aan op onze homebase. Niet veel later kwamen ook Marco en Oscar met de SVP aan, en Arjan natuurlijk nog wat later met de XYZ.
Het waren - zoals altijd - heerlijke en gezellige (vlieg)dagen met onze Club2009! Op naar de volgende Club2009 vlucht in 2022!
De foto's van deze tweede en laatste dag: