Profcheck!

04-11-2023

Vandaag was het dan zover: tijd voor mijn (eerste) profcheck (zie ook het verslag van mijn vorige vlucht)!
Het weer beloofde deze ochtend niet veel goeds (dicht bewolkt en een behoorlijke crosswind op de baan van Rotterdam The Hague Airport). Maar instructeur Rob had niet meer gereageerd op mijn vraag in de app of de profcheck in deze weersomstandigheden door kon gaan, dus om even voor 10 uur ben ik toch naar het vliegveld getogen. Aldaar gaf Rob aan dat we gewoon konden gaan vliegen en vanzelf zouden zien of we alle noodzakelijke verrichtingen voor de profcheck zouden kunnen uitvoeren. Zo gezegd, zo gedaan :)


Als vliegtuig had ik wederom de PH-SVU gereserveerd. En rond elf uur lokale tijd stegen we op, baan 06 en een Hotel departure, en met meteen een zogenaamde (en verwachte ;) motorstoring na de start ;) Concreet: de instructeur trekt dan het gas dicht waarna je gelijk moet landen, of in dit geval ging dit over in een go-around.
Vele verrichtingen volgden nog in het komende uur, waarbij we met name ten zuidwesten van de control zone van EHRD zijn gebleven op een hoogte van zo'n 2000 ft. (de dichte bewolking bleef gelukkig een stuk hoger zitten :) Denk qua verrichtingen bijvoorbeeld aan een 45-graden linker- en rechterbocht, een stall in een dalende bocht en natuurlijk een noodlanding.
Toen weer terug naar Rotterdam The Hague Airport waar ik enkele landingen (totaal vijf stuks) moest uitvoeren, waaronder een flapless landing en een normale landing. Dat was met dit weer - stevige en vlagerige crosswind - overigens hard werken, en is wel eens beter gegaan... Maar het was goed genoeg vond Rob, waarmee hij bevestigde dat ik mijn profcheck goed had afgelegd :)

En ik heb mijn brevet dus weer terug :D

  PH-SVU_nieuw.jpg - 715,37 kB