Eindelijk weer vliegen :)
09-09-2023
Vandaag mocht en kon ik eindelijk weer vliegen :) Waarom dan? Nou, na mijn laatste vlucht in februari heeft het breken van mijn heup in maart er voor gezorgd dat het vliegen even niet meer lukte ... Met als gevolg dat de eind maart geplande trainingsvlucht voor mijn brevetverlenging ook de mist inging. En deze nu vervangen moet worden door een profcheck.
Na toestemming gekregen te hebben van de vliegkeuringarts had ik deze vlucht ingepland, in eerste instantie met instructeur Rob. Rob is tevens examinator en mag dus ook een 'profcheck' afnemen. Nu had ik niet het idee dat dit - na 7 maanden niet gevlogen te hebben - meteen helemaal goed zou gaan, maar het zou kunnen ;)
Als vliegtuig had ik de PH-SVU gereserveerd. In dit vliegtuig heb ik inderdaad gevlogen, echter Rob werd door de club vervangen door instructeur Herman, die geen examinator is. Niet getreurd, ik vond het al gewoon weer fijn om te kunnen vliegen en weer de nodige zaken even te herhalen en oefenen met een instructeur als voorbereiding op de dan nog te volgen profcheck.
Hieronder nog eens de uitleg van een 'prof-check'.
Om de 2 jaar moet je brevet verlengd worden: je moet dan een Proficiency Check ('prof-check') afleggen om de geldigheid te verlengen en je kunt daarvoor een afspraak maken met een examinator. Wanneer je brevet verlopen is - wat nu in mijn situatie het geval was -, moet je vliegen met een examinator. In de regel een instructeur van de vliegclub die tevens examinator is. Bij de vlucht die je gaat maken komen alle onderdelen die je ooit bij je examen tegenkwam weer aan de orde (meestal zonder het navigatie onderdeel):
1: pre-flight, take-off and departure procedures (denk hierbij ook aan het vereiste radioverkeer).
2: airwork (denk bijvoorbeeld aan steile bochten en 'slow flight').
3: enroute (zoals het vasthouden van een bepaalde snelheid, koers en hoogte).
4: arrival and landing procedures (denk aan verschillende soorten landing, zoals een normale en een glijlanding).
5: abnormal and emergency operations (denk aan het herstel bij een stall - uit te voeren op een minimale hoogte van 1500 ft - en het uitvoeren van een voorzorg- en noodlanding - in een laagvlieggebied.
Er van uitgaande dat je alles nog goed onder de knie hebt, zal de examinator na afloop van de vlucht de nieuwe geldigheidsdatum aftekenen op je brevet. Een ander formulier moet ook met alle details worden ingevuld en worden voorzien van de handtekening van de examinator en van jezelf en van een stempel van de vliegclub. De club stuurt deze naar het Kiwa Register en als alles goed gaat ontvang je binnen een paar weken een formele bevestiging dat je brevet verlengd is.
Maar okay, dat ging vandaag dus nog even niet door, want Rob was alsnog niet beschikbaar en werd vervangen door Herman, die wel instructeur maar geen examinator is. Geen probleem, want alleen al weer een keer kunnen en mogen vliegen vond ik prima :) En dan ik had ik zelf natuurlijk ook even bij de vluchtreservering aan moeten geven dat het om een prof-check ging en dat had ik ook (bewust) niet gedaan.
Het weer was goed: zonnig (de mist van deze morgen was inmiddels opgetrokken), nauwelijks wind, maar niet echt helder.
Verder had de vlucht van deze middag eigenlijk geen bijzonderheden en heb ik de nodige oefeningen weer eens kunnen doen, en heb ik gewoon lekker gevlogen boven met name de Zuid-Hollandse eilanden :)
Na een uur vliegen waren we terug op Rotterdam The Hague Airport. En nu dus snel die 'prof-check' inplannen!