AOPA fly-inn Beek
02-07-2022
Vandaag hield de AOPA zijn jaarlijkse fly-inn op vliegveld Beek. Normaliter een heel duur vliegveld om te landen wegens de verplichte en dure afhandeling, alsmede de hoge landingskosten. Maar voor leden die deelnamen aan deze fly-inn betaalde de AOPA vandaag deze afhandeling en landingskosten!
Voor mij een goede reden om hier snel op in te schrijven, want ik wilde graag een keer op vliegveld Beek - officieel Maastricht-Aachen Airport - landen, en om tijdig een kist te boeken in het reserveringssysteem van de vliegclub. Dat ging allemaal goed en samen met Anita ben ik in de PH-SPZ voor het eerst naar een fly-inn gevlogen :)
In eerste instantie had ik de PH-SPZ gereserveerd van 12:00-18:00 uur. Tijdens onze vakantie in Kroatië was ik echter gebeld met de vraag of ik iets later kon vertrekken zodat ervoor nog een les gevlogen kon worden met de kist. Daarom heb ik toen we weer thuis waren aan de AOPA gevraagd om de eerder gekregen slottijd van 13:30-13:45 uur een halfuur te verlaten, en dat was gelukt: 14:00-14:15 uur werd het. Voor de zekerheid had ik de instructeur van de betreffende lesvlucht gevraagd om op tijd terug te zijn, zodat ik in ieder geval die slottijd niet zou missen, mede rekening houdend met het feit dat ik eerst nog brandstof zou moeten tanken.
De les was inderdaad keurig op tijd afgelopen en na getankt te hebben, waren we precies volgens vliegplan om 13:00 airborne.
Het was prima vliegweer, 5-10 knopen wind uit zuid- zuidwest, zicht 9999 (ofwel meer dan 10 km.) en NCD (no clouds detected, ofwel geen bewolking onder de 5000 ft).
Zie GPS route.
Ik wilde graag door de control zone van vliegveld Eindhoven vliegen, maar door ervaringen uit het verleden hield ik er op voorhand rekening mee dat ik daarvoor geen toestemming zou krijgen. Al bij het aanmelden bij de toren van EHEH kreeg ik echter tot mijn - positieve - verrassing meteen crossing clearance zonder dit te hebben moeten vragen (wel had ik het aangegeven in het vliegplan) :D. Ofwel was de voorbereidde omweg niet nodig.
De verdere vlucht verliep keurig volgens plan, en vooraf had ik ook al alle benodigde informatie via AOPA gemaild gekregen met de voor deze fly-inn te volgen procedures bij en op het vliegveld Beek. Om 14:00 uur landde ik keurig op EHBK via een direct base en final runway 21. En werd ons door marshallers keurig een parkeerplaats aangewezen. Perfect geregeld allemaal!
Bij de AOPA stand op de C-apron, waar alle deelnemers keurig ontvangen werden, werd ons gevraagd of we mee wilden met de rondleiding bij Samcom (vliegtuigonderhoud). Maar daarvoor ontbrak ons de tijd, want we moesten om 15:45 weer terug naar Rotterdam, om ook weer op tijd terug te zijn voor de dansvoorstelling die avond van Priscilla. We zijn zelf een stukje gaan wandelen en kwamen daarbij toevallig langs het bedrijf Samcom. Er stond al iemand de groep op te wachten die rondgeleid zou worden, maar die was er nog niet, en toen mochten Anita en ik even om een hoekje kijken. Dit resulteerde in een korte privé rondleiding :) Toen we weer buiten waren stond de groep daar keurig te wachten tot ze naar binnen mocht ;)
Verder was er weinig te beleven op het veld. En doordat we maar kort de tijd hadden, had ik ons ook niet aangemeld voor de BBQ of het huren van fietsen. We hebben hierna lekker buiten onze eigen meegebrachte broodjes opgegeten en wat gedronken, en toen was het weer tijd om terug te gaan.
We vertrokken ook weer keurig op tijd en zijn teruggevlogen via Maastricht en België. Op het eind was het nog even goed een collega clubvlieger in de gaten houden in de CTR van Rotterdam. Deze goede man zat al vanaf Beek voor ons, maar hield zich niet geheel aan de regeltjes en de te volgen route binnen de CTR...
Uiteindelijk waren we wel netjes op tijd terug in Rotterdam en kunnen we terugkijken op een zeer geslaagde eerste fly-inn ervaring :)
En de foto's van deze (mid)dag: