Trainingsvlucht voor brevetverlenging
27-03-2021
Vandaag moest ik weer vliegen om mijn brevet tijdig te verlengen nu de administratieve 'Corona' verlenging van het brevet ging verlopen, én er weer gevlogen mocht worden met een instructeur. Op de wind na was het heerlijk vliegweer, maar gelukkig stond de wind niet cross op de baan (06-24), en kwam deze vanuit het westen (20G30 260/270 in luchtvaartmeteotaal). Wederom had ik deze trainingsvlucht weer gepland met instructeur Rob, en met de PH-SPZ.
Overigens best een ingewikkeld verhaal, die brevetverlenging. Hieronder nog eens de uitleg van dit verhaal.
Om de 2 jaar moet je brevet verlengd worden: je moet dan een Proficiency Check ('prof-check') afleggen om de geldigheid te verlengen en je kunt daarvoor een afspraak maken met een examinator. Wanneer je brevet verlopen is, moet je vliegen met een examinator. In de regel een instructeur van de vliegclub die tevens examinator is. Bij de vlucht die je gaat maken komen alle onderdelen die je ooit bij je examen tegenkwam weer aan de orde (meestal zonder het navigatie onderdeel):
1: pre-flight, take-off and departure procedures (denk hierbij ook aan het vereiste radioverkeer).
2: airwork (denk bijvoorbeeld aan steile bochten en 'slow flight').
3: enroute (zoals het vasthouden van een bepaalde snelheid, koers en hoogte).
4: arrival and landing procedures (denk aan verschillende soorten landing, zoals een normale en een glijlanding).
5: abnormal and emergency operations (denk aan het herstel bij een stall - uit te voeren op een minimale hoogte van 1500 ft - en het uitvoeren van een voorzorg- en noodlanding - in een laagvlieggebied.
Er van uitgaande dat je alles nog goed onder de knie hebt, zal de examinator na afloop van de vlucht de nieuwe geldigheidsdatum aftekenen op je brevet. Een ander formulier moet ook met alle details worden ingevuld en worden voorzien van de handtekening van de examinator en van jezelf en van een stempel van de vliegclub. De club stuurt deze naar het Kiwa Register en als alles goed gaat ontvang je binnen een paar weken een formele bevestiging dat je brevet verlengd is.
Maar... als je in het jaar voorafgaande aan de vervaldatum van je brevet minimaal 12 uur hebt gevlogen kun je de prof-check vervangen door een trainingsvlucht met een instructeur. De duur daarvan moet minimaal 1 uur zijn en mag verdeeld zijn over meerdere vluchten. De trainingsvlucht wordt op dezelfde onderdelen getoetst als de prof-check. Gebaseerd op de trainingsvlucht zal de instructeur aangeven of hij je in staat acht om je bevoegdheden op een veilige manier uit te voeren. Hij /zij moet dat dan verklaren op een formulier “verklaring trainingsvlucht”. Tevens zal hij/zij je logboek aftekenen.
De instructeur mag je brevet niet aftekenen. Dat mag alleen door een examinator of IVW. Deze moeten de verklaring trainingsvlucht, je brevet en je logboek controleren. In de praktijk laat dus bijna iedereen zijn verklaring trainingsvlucht aftekenen door een instructeur, tevens examinator, en waarvan er bijna altijd wel een op de club rondloopt.
En natuurlijk moet er e.e.a. afgerekend worden met zowel de vliegclub als de instructeur en/of examinator ;-)
Verder had de vlucht van deze middag geen bijzonderheden, op één oefening na: de landingsprocedure van de Robins is onlangs aangepast. Ofwel: langer afhouden en juist niet tijdens touchdown de stick (even) naar voren duwen om het in het lock vallen van het neuswiel te 'forceren'. Een redelijk technisch verhaal waar ik hier niet verder over zal uitwijden ;)
Na ruim een uur vliegen waren we terug op Rotterdam The Hague Airport en kom Rob zelf als intructeur/examinator alles controleren en de verlenging meteen aftekenen op mijn brevet :-)