Lang niet geweest - deel 2: Lelystad!
25-01-2021
Eigenlijk zou ik vandaag een trainingsvlucht doen voor mijn brevetverlenging (het brevet is nog geldig t/m 31-1-2021), echter ook hier stak Corona een stokje voor: vliegen met een instructeur is (nog) niet toegestaan ... Gelukkig is de club zelf met een - door de overheid goedgekeurde - oplossing gekomen: het volgen van een online refresher cursus (door instructeur en examinator Sjoerd) is nu voldoende om het brevet administratief te verlengen t/m 31-3-2021 :) En ik heb dus vast een nieuwe trainingsvlucht gepland in maart.
Na alle vernieuwingen op Lelystad Airport - als 'overloopluchthaven' van Schiphol - leek het mij tijd en leuk om weer eens die kant op te vliegen. Ik heb hiervoor het veld bewust vermeden gezien de grote drukte en wat 'incidenten' in het verleden, maar nu het een gecontroleerd veld is geworden - à la Rotterdam The Hague Airport - geeft dat mij in ieder geval weer een veilig gevoel ;) Ter voorbereiding heb ik eerst alle nieuwe procedures goed bestudeerd. In verband met een gehanteerde 'inregelperiode' is hiervoor speciaal een website in het leven geroepen waarop je alles terug kan vinden, inclusief de nodige instructievideo's. Dat hebben ze mooi gedaan!
Tevens moet je nu je komst vooraf aanmelden via het LARSA (Lelystad Airport Runway Scheduling) systeem.Met z'n tweetjes - Anita ging weer gezellig mee vandaag - vlogen we aan het begin van deze maandagmiddag met de PH-XYZ via een Mike departure, vervolgens Woerden en Almere, en tenslotte langs de kust van Flevoland naar het veld. Met een bocht vlogen we hierna om Lelystad heen om via een Mike arrival - die verplicht is - rond 14:30 uur lokale tijd te landen.
Om weer aan drie starts en landingen te komen, heb ik eerst een touch & go uitgevoerd en klom ik vervolgens weer door om op de circuithoogte van 1000 ft uit te komen voor een full stop landing. Tenminste..., totdat de verkeersleiding mij ineens vroeg waarom ik bleef klimmen na de start want het circuit voor deze situatie - het trainingscircuit - lag immers op 500 ft .. Oh .. dus snel terug naar 500 ft ;)
De terminal van Lelystad Airport, trouwens het hele vliegveld, is mooi opgeknapt en uitgebreid, en ook de nieuwe verkeersleiders hebben een mooi plekje gekregen op de toren en in het gebouw. Verder was het deze dag daar heel erg stil. In de nette en open (de)briefing ruimte hebben Anita en ik onze eigen meegebrachte lunch opgegeten, om hierna weer de terugreis te aanvaarden.
Hierbij diende ik de verplichte Bravo departure te volgen en zijn we vervolgens via de route Harderwijk, Scherpenzeel, Gorinchem, Dordrecht en een Romeo arrival weer teruggevlogen naar onze homebase. Even na 16:30 uur zette ik de PH-XYZ weer netjes aan de grond op Rotterdam The Hague Airport.
Al met al een geslaagde vlucht en gezellige middag, en zo'n vlucht naar Lelystad is nu zeker weer voor herhaling vatbaar :)