Balen in Belgie ;)
20-05-2018
Okay, eigenlijk had ik weer naar Twente willen vliegen (maar dit keer was het veld deze zaterdag en zondag dicht 'by Notam' :( , maar het alternatief was er niet minder om vandaag: het gezellige vliegveld Balen-Keiheuvel (EBKH) in Belgie! Met z'n tweetjes weer eens, met Anita dus, en in de PH-XYZ.
Het weer was prima over land, meer dan 10 km zicht (wel heiig) en nauwelijks wind (5-8 knopen) uit het noordoosten.
Het vertrek verliep wat rommelig. Deze keer hoefde er niet getankt te worden, hoera ;), maar kreeg ik de radio niet goed aan de praat. Lees: Anita (op de co-piloot positie) kon mij niet horen en ik haar niet... gedraai, indrukken, uittrekken van de nodige knoppen hielp niet... Ik heb toen Manuel gevraagd om te kijken wat ik niet goed deed, om erachter te komen dat hij de radio alleen aan de praat kreeg met een andere headset en die dan ook nog eens aangesloten moest worden bij de passagier linksachter. Hierna heb ik het ook nog even aan de instructeur gevraagd die hiervoor met de kist had lesgevlogen, maar die gaf aan nergens last van gehad te hebben. Hmm, toen maar besloten om het dan op 'Manuels manier ' op te lossen.
Tegen 14:00 vetrokken we uiteindelijk vanaf runway 06. De ATIS was heel slecht te verstaan via de radio, dus bij het opstarten heb ik deze - zoals het hoort - bij Rotterdam Delivery opgevraagd. Na een Romeo departure vlogen we langs Dordrecht en Breda. Daar riep ik Brussels Information op om onze intenties door te geven: via Turnhout naar Balen-Keiheuvel. De vlucht verliep prima, wel kostte het me deze keer moeite om de hoogte goed vast te houden door de onstabiele lucht / thermiek. Maar zo blijf je vanzelf goed bij de les ;) Overigens had Anita haar headset gewoon op de co-piloot positie ingeplugged om dit eerst nog eens uit te proberen en wat bleek: hij werkte heel de vlucht goed (ra ra?)!
Bij Balen-Keiheuvel aerodrome was het te merken dat het goed weer was om te zweefvliegen: continu landden er zweefvliegtuigen of stegen ze op. Samen met de komende en gaande motorvliegers gezellig druk dus, maar dus ook goed opletten bij de landing (en later het vertrek) op dit 'groene veld' (zonder verkeersleiding dus)!
De GPS route van de heenvlucht:
De landing verliep vlekkeloos en na geparkeerd te hebben bij het restaurant (okay, de taverne) werd onze aandacht eerst getrokken door twee oude dubbeldekkers. Met de eigenaar van de Boeing-Stearman hebben we even gezellig staan kletsen. Wat een mooie kist; ziet er uit als nieuw terwijl het bouwjaar 1942 is!
Vervolgens zijn we eerst de landing gaan afrekenen. Dat was voor mij weer een hele nieuwe ervaring: je aankomst (en later vertrek) moet je zelf handmatig bijschrijven in het papieren logboek en 5 euro in een envelop stoppen en en in de 'kastbus' gooien :) Ook ligt er een briefje bij het logboek met de vraag of je je vliegplan hebt afgesloten. Hm, wanneer had ik dat ook weer zelf voor het laatst gedaan ;) Meteen dus ook de FIO (Flight Information Office) in Amsterdam gebeld met dit verzoek.
Toen eerst een drankje en wat eten; dat werd voor Anita en mij allebei een 'Croque de Kei'. En daar was niets mee, alleen duurde het wel erg lang voordat we deze kregen... Maar het terras zat dan ook - natuurlijk vanwege het schitterende weer op deze 1e Pinksterdag - helemaal vol!
Eigenlijk wilde we ook nog even een wandeling maken door het natuurgebied Most-Keiheuvel waaraan het vliegveld grenst. Ondanks dat het inmiddels 4 uur was, besloten we toch om voor de uitgezette 5 km wandeling te gaan. Met het idee dat we uiterlijk 5 uur wel weer terug zouden zijn, om weer tijdig te richting huis te kunnen vertrekken (ik had de PH-XYZ tot 18:00 uur gereserveerd). Dat viel toch tegen, zeker toen we al snel onze weg door mul zand moesten zien te vinden :o Looptempo verhogen dus... Om 5 uur precies waren we terug op het vliegveld.
De terugvlucht - waarbij we dezelfde route volgden als de heenvlucht - verliep weer zonder problemen. Het weer was onveranderd en tegen kwart voor zes arriveerden we weer op Rotterdam The Hague airport. Via een Romeo arrival (de ATIS wederom opgevraagd, nu bij Rotterdam Tower) en deze keer een circuithoogte ('cross the middle for a lefthand circuit runway 06') van 1500 voet (in tegenstelling tot de gebruikelijke 1000 voet) op verzoek van de toren. Daar moet je dan wel weer even rekening mee houden bij het inzetten van de landing ;)
De landing op Rotterdam The Hague Airport:
En het bescheiden aantal foto's van vandaag: