Clubcheck 2016
26-3-2016
Januari was het weer tijd voor een clubcheck, met instructeur Peter deze keer. Helaas gooide het weer roet in het eten. Zo ook de tweede keer, en de derde keer ... Door de bruiloft van Chantal begin januari en mijn week vakantie met Priscilla eind februari / begin maart had ik helaas ook weinig uitwijkmogelijkheden gehad, maar ik wilde toch wel graag voor april de clubcheck gedaan hebben. Dus een nieuwe poging in het weekend voor Pasen, deze keer met Victor en in de PH-SVU.
En jawel, ondanks dat ik zelf vreesde dat het door de harde wind- met voorspelde gusts - weer niet door zou gaan, was - met name de cross-wind (180/17) wel op het randje van de limiet, maar de vlucht kon toch doorgaan. Mede omdat we een uur eerder dan de oorspronkelijk door mij geplande 11.00 uur lokale tijd konden vertrekken en de wind niet voor het middaguur verder zou toenemen. Tegelijkertijd was dit nu meteen een mooi gelegenheid om crosswind landingen te oefenen :-) Op verzoek drie stuks, omdat inmiddels weer de beruchte 90 dagen termijn ging verstrijken en ik graag de volgende vlucht weer iemand mee wilde kunnen nemen. Daarbij stelde Victor voor om de clubcheck te combineren met een trainingsvlucht voor mijn brevetverlenging. Die kan ik wel niet eerder aanvragen dan 3 maanden voor het verlopen van het brevet (op 1 februari 2017), maar de vlucht had ik dan wel al gedaan en hoef ik dan niet nog een keer te doen; alleen even het formulier laten tekenen door een examinator tegen die tijd en (laten) opsturen naar KIWA. Een prima idee!
Via Romeo verlieten we Rotterdam CTR, om direct ten zuiden van de CTR oefeningen als stalls (full stall, stall in landingsconfiguratie en stall in landingsconfiguratie in een bocht), steile bochten en slow flight te doen. Vervolgens vlogen we door naar het laagvlieggebied bij Gouda voor een voorzorgslanding en twee noodlandingen.
Het ging lekker, dus daarna vlogen we direct door om bij Foxtrot de CTR van Rotterdam weer in te vliegen om een eerste touch&go op Rotterdam The Hague Airport te doen in de vorm van een doellanding, middels een direct final vanaf Oscar. Daarna het circuit in op 500 ft voor een flapless landing en tenslotte een full stop met een normale landing.
Gezien de forse crosswind was het vooral zaak voldoende snelheid te houden bij de landing. Bij de full stop kregen we na net geland te zijn nog een behoorlijke windvlaag te pakken waardoor de kist door het haakeffect een bocht naar links maakte. Maar die corrigeerde ik direct netjes met rechts voeten, daarbij de ailerons nog steeds in de wind houdend. En waarvoor ik bij de debriefing een complimentje van Victor mocht ontvangen :-)
De kop van vliegjaar 2016 is er af!