Leuke en nuttige links

Clock

14 maart 2025

Scorpion Buienradar

Checkout op de PH-XYZ (glass cockpit)

25-08-2015

Recent heeft de vliegclub een Robin gehuurd met een glass cockpit, met de optie om deze aan te kopen als hij bevalt: de PH-XYZ (Robin DR401/155 CDi). Een zelfde type dus als de andere Robins waar ik veel op vlieg, alleen met een sterkere motor en dus met een heuse glass cockpit. Een mooie reiskist waar je ook echt met z'n vieren in kan en met de nodige brandstof (met name vanwege deze 155pk motor, waar de andere Robins beschikken over eenzelfde motor maar deze 'gelimiteerd' / gecertifcieerd is als 135pk motor).

 

PH XYZ 1

 

Ik was al een tijdje aan het kijken om uit te checken op de Piper met glass cockpit, maar gezien mijn grotere ervaring met de Robin diesel kisten was dit voor mij natuurlijk helemaal een uitgelezen kans om uit te checken op een 'glass cockpit kist' :-)

Ik besloot om dit samen met Jose te doen. Wanneer de ene vliegt, kan de ander op zijn gemak achterin de werking van deze nieuwe cockpit bestuderen. Het idee om dit tijdens een dubbel lesuur instructievlucht te doen, op 11 ugustus jl. met Rob als instructeur, was iets te optimistisch ingeschat. Jose vloog die keer, maar de tijd was te kort om ook mij uit te checken op de XYZ. Vandaar vandaag een tweede instructievlucht (met Jose deze keer op de achterbank).

Waar we vorige keer in de control zone van Rotterdam ten noorden van het veld bleven, vlogen we nu via een Hotel departure naar de Maasvlakte en ten zuiden van de control zone om daar het nodige luchtwerk te oefenen.
Het is een prachtige kist en zo'n glass cockpit ziet er al echt profi uit. Wel is het even wennen qua aflezen en een - beperkt- aantal 'knoppen' (als de parking brake en de trim) zitten net even ergens anders. En zoals Rob aangaf: je moet ervoor waken om naar die mooie schermen te gaan turen, want als VFR vlieger is het nog steeds de bedoeling dat je op zicht vliegt en dus voortdurend naar buiten kijkt. De instrumenten lees je in principe alleen af ter controle. Natuurlijk is het handig om bijvoorbeeld van de uitgebreide navigatiemogelijkheden 'op de computer' gebruik te maken ;-) Daarbij verhogen het PFD (Primary Flight Display - linkerscherm) in combinatie met het MFD (Multifunctional Display - rechterscherm) je situational awareness en daar is natuurlijk niets mis mee.

 

PH XYZ 3

 

Na zo'n 30 minuten oefeningen gedaan te hebben (bochten, stalls, noodlanding en dergelijke) vlogen we via Oud Beijerland terug naar Rotterdam The Hague Airport waar ik wat landingen moest oefenen. Om tenslotte na een full stop te horen te krijgen dat ik voortaan ook op de PH-XYZ mag vliegen :-)