Leuke en nuttige links

Clock

14 maart 2025

Scorpion Buienradar

Brevetverlenging

16-01-2015

Vandaag moest ik vliegen om mijn brevet tijdig te verlengen. Een week eerder was de vlucht niet doorgegaan vanwege het slechte weer, lees: te harde wind. Vandaag was het echter mooi, rustig vliegweer; gelukkig want de deadline van deze vlucht was 31 januari, anders had ik deze vlucht sowieso moeten doen met een examinator, nu mocht dat met een instrukteur.

Overigens best een ingewikkeld verhaal, die brevetverlenging...

Om de 2 jaar moet je brevet verlengd worden: je moet dan een Proficiency Check ('prof-check') afleggen om de geldigheid te verlengen en je kunt daarvoor een afspraak maken met een examinator. Wanneer je brevet verlopen is, moet je vliegen met een examinator. In de regel een instrukteur van de vliegclub die tevens examinator is. Bij de vlucht die je gaat maken komen alle onderdelen die je ooit bij je examen tegenkwam weer aan de orde (meestal zonder het navigatie onderdeel):  
1: pre-flight, take-off and departure procedures (denk hierbij ook aan het vereiste radioverkeer).
2: airwork (denk bijvoorbeeld aan steile bochten en 'slow flight').
3: enroute (zoals het vasthouden van een bepaalde snelheid, koers en hoogte).
4: arrival and landing procedures (denk aan verschillende soorten landing, zoals een normale en een glijlanding). 
5: abnormal and emergency operations (denk aan het herstel bij een stall - uit te voeren op een minimale hoogte van 1500 ft - en het uitvoeren van een voorzorg- en noodlanding - in het laagvlieggebied bij Gouda).

Er van uitgaande dat je alles nog goed onder de knie hebt, zal de examinator na afloop van de vlucht de nieuwe geldigheidsdatum aftekenen op je brevet. De papieren moeten worden voorzien van de handtekening van de examinator en van jezelf en van een stempel van de vliegclub. De club stuurt e.e.a. naar het Kiwa Register en als alles goed gaat ontvang je binnen een paar weken een bevestiging dat je brevet verlengd is.

Maar... als je in het jaar voorafgaande aan de vervaldatum van je brevet minimaal 12 uur hebt gevlogen kun je de prof-check vervangen door een trainingsvlucht met een instrukteur. De duur daarvan moet minimaal 1 uur zijn en mag verdeeld zijn over meerdere vluchten. De trainingsvlucht wordt op dezelfde onderdelen getoetst als de prof-check. Gebaseerd op de trainingsvlucht zal de instrukteur aangeven of hij je in staat acht om je bevoegdheden op een veilige manier uit te voeren. Hij /zij moet dat dan verklaren op een formulier “verklaring trainingsvlucht”. Tevens zal hij/zij je logboek aftekenen. 
De instrukteur mag je brevet niet aftekenen. Dat mag alleen door een examinator of IVW. Deze moeten de verklaring trainingsvlucht, je brevet en je logboek controleren. In de praktijk laat dus bijna iedereen zijn verklaring trainingsvlucht aftekenen door een instrukteur, tevens examinator, en waarvan er bijna altijd wel een op de club rondloopt.

En natuurlijk moet er e.e.a. afgerekend worden met zowel de vliegclub als de intsrukteur en/of examinator ;-)

Daar ik het afgelopen jaar meer dan voldoende uren heb gevlogen (zo'n 18 uur), heb ik mijn brevet-verlenging op 'de trainingsvlucht manier' gedaan, met instrukteur Peter. Daar hij tevreden was over mijn getoonde vliegkunsten kon Jurgen na afloop als examinator alles controleren en meteen aftekenen :-)
Overigens is het daar nog even mis gegaan: de nieuwe vervaldatum was niet correct door Jurgen ingevuld op mijn brevet, namelijk als 01-02-2017 in plaats van 31-01-2017... Dit heb ik dus op de club een week later laten herstellen door Jurgen en vervolgens heb ik een nieuwe kopie van mijn brevet naar het Kiwa Register moeten sturen.
Dat mocht gelukkig gratis :-o