Jubileumvlucht - VCR 50 jaar!
14-07-2013
Om 08.45 uur startte de dag met een safety briefing gevolgd door de operationele briefing. Die laatste briefing beloofde een spannend begin van de dag, want de eerder beloofde weersverbetering - becoming 8000/BKN1500 (verbetering naar 8 km zicht en bewolking broken op 1500 ft) - leek nog niet door te willen zetten. De 5000/OVC800 bleef erg lang hangen, te lang, waardoor de organisatie zich helaas genoodzaakt zag Hilversum uit de route te schrappen. Het was weliswaar gezellig op de club met koffie en broodjes (ontbijt ;-). maar we kwamen natuurlijk allemaal om te vliegen! Toen er een beetje verbetering leek te komen in het weer is de crew van de PH-VKA onder IFR (Instrument Flight Rules) condities opgestegen en naar Seppe gevlogen, om ons daarna te laten weten dat het qua weer niet overhield, maar het kon! We moesten wel onder Special VFR condities (d.w.z. dat er beperkt zicht is en/of laaghangende bewolking) vanaf Rotterdam vertrekken en derhalve ook via een Hotel of Mike departure (op 1000 ft), daar een Romeo departure (op 1500 ft en onze oorspronkelijke geplande departure) dan niet toegestaan is.
Reinier vloog de eerste leg naar Seppe en plande een Hotel departure. Op de holding van de in gebruik zijnde baan 06 stonden al meer kisten netjes op hun beurt te wachten om te mogen opstijgen. De reden hiervoor was dat er zich maar een beperkt aantal vliegtuigen in de Rotterdam CTR mag bevinden dat onder Special VFR regels vliegt. Toen de kist voor ons aangaf niet via een Mike departure te willen vertrekken (maar Hotel) en de toren ons vroeg of wij dat wel wilden, was de beslissing snel genoemen :-) De kist voor ons (die naar later bleek een half uur heeft staan wachten) moest even een stukje opzij waarna Reinier ons via een Mike departure richting Seppe vloog. Het zicht bleef helaas beperkt, niet veel meer dan 8 km, maar dat leverde een goede navigatie oefening op voor Reinier :-)
Op Seppe scheen de zon en was het zelfs warm. De lunch was prima geregeld en ik vloog vervolgens de PH-SVU van Seppe naar Midden-Zeeland. Het zicht was nog steeds niet erg goed, dus ook voor mij was deze betrekkelijk korte vlucht toch nog een goede navigatie oefening :-) Daarbij stuurde Peter me via vliegbasis Woensdrecht (EHWO), welke control zone de meesten onder ons toch neigen te vermijden. Want echt omvliegen hoef je niet wanneer je van Seppe naar Midden -Zeeland vliegt (of andersom) en dan hoef je tenminste niet te communiceren met die soms lastige militairen ;-)
Peter deed zelf de radio en probeerde eerst bij de toren crossing clearance aan te vragen. Zonder clearance van de daartoe geautoriseerde luchtverkeersleiding mag je namelijk nooit door een CTR vliegen! De toren gaf echter niet thuis, overigens zoals verwacht in het weekend, waarna Peter de clearance aanvroeg bij Dutch Mill Info. Deze kregen we: van waar we op dat moment vlogen direct naar het veld om boven het veld richting westen te draaien, richting Midden-Zeeland. Een leuk stukje vliegen, want ik had zelf vliegbasis Woensdrecht ook nog niet eerder van dichtbij (bovenaf) gezien. Na EHWO bleef ik tegen de kustlijn aanvliegen om iets verderop het land weer binnen te vliegen, langs Goes, naar EHMZ. Met een keurige landing arriveerden we op vliegveld Midden-Zeeland, waarbij ik op aangeven van Peter de kist liet uitrollen. Dit om op deze manier onnodige slijtage aan de remmen te voorkomen wanneer je toch voldoende baan hebt om rustig uit te rollen. Vervolgens parkeerde ik de PH-SVU in onze indrukwekkende line-up van VCR vliegtuigen.