Luchtdoop
11-12-2012
Prisiclla wilde graag een keer met haar vriend Simon een vlucht maken, ofwel Simon een luchtdoop (dan wel met een GA kist) geven. Op zaterdag lukte het niet wegens het slechte weer, maar gelukkig was voor vandaag de PH-SVH nog beschikbaar. En dat betekende dat Anita ook gezellig mee kon. Speciaal voor Simon zijn we vandaag weer over Zeeland gevlogen. Gezien de tijd dat de kist nog beschikbaar was, was er - in tegenstelling tot gisteren - geen tijd voor een tussenlanding op Seppe of Midden-Zeeland, maar dat mocht de pret niet drukken.
De weervoorspellingen waren redelijk tot goed: een zuid-zuidwesten wind van zo'n 8 knopen en bewolking few / scattered met een cloudbase op ca. 2000 / 2500 feet en een zicht van 10 kilometer of meer. Wel liet de actuele zichtkaart zien dat het zicht meer landinwaarts duidelijk minder was, tussen de 3 en 8 km., dus even goed opletten op het eerste stuk van de route. Deze route zou namelijk lopen via een Romeo departure richting Biesbosch en vandaar Zeeland in richting de Oosterscheldekering, om vervolgens langs de kust en de Nieuwe Waterweg terug te keren naar Rotterdam The Hague Airport.
Na samen met Simon de walkaround gedaan te hebben en geconstateerd te hebben dat alles in orde was, waren we klaar voor vertrek. Er was voldoende brandstof aan boord, maar gelukkig ook weer niet te veel, want dan had alsnog wegens overgewicht van het vliegtuig Anita op de grond moeten blijven ... Bij de start-up leek helaas de radio niet te werken, maar na een korte check van VCR clubgenoot Wieke bleek ik de radiofrequentie van Rotterdam Deliverey niet goed ingesteld te hebben, namelijk op 122.75(0) in plaats van 122.17(5) - en toevallig was er op dat moment geen radioverkeer met de toren, welke frequentie ik wel goed had staan op 118.20(0) :-o
Na een op verzoek van de toren rolling departure vanaf baan 24 vlogen we de standaard uitvliegroute via Papa en Oscar naar Romeo. Echter niet op de standaard hoogte van 1500 ft want al snel bleek dat de bewolking lager hing dan de voorspellingen aan hadden gegeven en ik bleef daarom op 1300 ft vliegen. BIj Romeo was het niet veel beter en ik besloot dan ook om meteen vanaf Romeo richting Zeeland - Tiengemeten te vliegen. Met in het achterhoofd een mogelijk 'rechtsomkeer' naar Rotterdam wanneer de weeromstandigheden niet beter zouden worden . Op de route naar Tiengemeten was het ook zaak om niet te hoog te vliegen wegens de bewolking en ik bleef dan ook op zo'n 800 ft vliegen. Nu is dat geen probleem, daar je boven land en water in onbebouwd gebied zelfs op 500 ft mag vliegen, maar het was wel reden voor me om eerst meer richting kust te vliegen dwars over Goeree-Overflakkee en Schouwen-Duiveland alvorens verder af te zakken naar het zuiden.
Langs de kust kon ik eenvoudig op 1000 ft hoogte blijven vliegen. Na een rondje boven de Oosterscheldekering ging het volgens plan langs de kust terug richting en over de nieuwe 2e Maasvlakte. Simon had inmiddels wel wat last gekregen van luchtziekte , maar dat kon hij gelukkig goed onder controle houden. Ik had nog niet eerder een passagier gehad die moest overgeven, en gelukkig ging het nu ook goed :-) Bij het aanmelden bij Rotterdam Tower voor terugkeer in de Rotterdam CTR kreeg ik de instructie om op 1500 ft of lager te gaan vliegen naar mijn eigen beoordeling. Ik vloog nog steeds op 1000 ft en gezien de cloudbase van de toenemende bewolking (volgens de ATIS nu broken / overcast en gezakt naar 1300 / 1600 ft) bleef ik lekker op 1000 ft vliegen.
Over de Nieuwe Waterweg ging het vervolgens naar de Euromast. Daar gaf de toren mij opdracht om een 360 (een rondje) om de Euromast te vliegen wegens verkeer dat outbound richting Mike vloog op dat moment. Attent van de toren en leuk! Vanaf het uitizchtplatform werden we door menig Euromast bezoeker in de gaten gehouden. Alleen Simon was wat minder enthousiast over dat extra rondje ;-) Hierna konden we doorvliegen en kreeg ik een klaring om als eerste te landen op baan 24. Met een keurige landing werd de luchtdoop van Simon afgesloten en natuurlijk heb ik hem op de club nog een mooi luchtdoopcertificaat kado gegeven!
De foto's: