De 90 dagen regel
11-03-2011
Door omstandigheden had ik nog niet eerder kunnen vliegen na mijn brevetverlenging op 9 december van al weer het vorige jaar. Ofwel meer dan 3 maanden geleden en dan treedt dus de '90 dagen regel' in werking. Wat is dat dan die 90 dagen regel? Een uitleg (bron www.aviazine.nl - en dit alles staat in JAR-FCL-1).
Op zich heeft de zogenoemde 90 dagen regel niets te maken met brevet geldigheid. Letterlijk staat er in de wet: “Een bestuurder van een luchtvaartuig mag niet als eerste of tweede bestuurder een vliegtuig bedienen dat passagiers vervoert, tenzij die bestuurder als sturende vlieger in de voorafgaande 90 dagen ten minste drie starts en drie landingen heeft uitgevoerd in een vliegtuig van hetzelfde type /dezelfde klasse of in een vluchtnabootser van het te gebruiken vliegtuigtype”.
Voor ik dus ‘passagiers’ mee mag nemen op een vlucht, moet ik in de 90 dagen voorafgaand aan deze vlucht minimaal drie starts en landingen hebben gemaakt in het vliegtuig van de klasse waar ik nu in wil vliegen. Als ik hier niet aan voldoe moet ik solo minimaal twee touch-and-go’s (lees: landen en meteen weer opstijgen) maken plus een full stop (echt landen ;-) op een toestel van de klasse waarin ik passagiers wil meenemen. Nu heb ik maar een (1) class rating, In mijn geval is dat de SEP (single engine piston) klasse, dus dat levert in ieder geval geen onduidelijkheden op :-). Maar wat is nu eigenlijk een passagier? Een voorbeeld waarbij je dus niet aan de 90-dagen-regel voldoet:
Je bent in het bezit van een SEP class rating. Door omstandigheden hebt je de laatste vier maanden niet gevlogen. Je besluit om twee touch-and-go’s te maken, gevolgd door een full stop landing, zodat je weer aan de 90-dagen-regel voldoet. Op de vliegclub treft je een gebrevetteerde collega-vlieger en vraagt hem om even mee te gaan, want het is toch wel lang geleden dat je hebt gevlogen. Dit lijkt een aardig idee, maar volgens de wet is deze gebrevetteerde collega gewoon een passagier. Je bent dus in overtreding! Als deze collega-vlieger in het bezit is van een Flight Instructor Rating of Flight Examinar Rating voor deze klasse, word deze persoon door de wet als zodanig erkend en mag het dus wel.
Ik ben maar gewoon solo voor 3 touch-and-go's gegaan op vliegveld Seppe (tegenwoordig Breda International Airport geheten) met een full stop op thuisbasis Rotterdam. En wel met de PH-VSY (een Piper Arrow, PA28-161) waarin ik al eens les gehad op de leerlingendag van 2007 (zie foto), maar de kist was nu onherkenbaar veranderd. Recent is hij namelijk helemaal opgeknapt en heeft de kist ondermeer een nieuwe verflaag gehad en is hij van binnen opnieuw bekleed. Mooi!
Met de 'oude versie van de' PH-SVY tijdens de Leeringendag in 2007.
Het weer was behoorlijk: goed zicht, wat hogere bewolking (scattered), met een behoorlijke en soms vlagerige (gusting) wind (15-20 kts) uit variabele richting (220v300). Ik vertrok om ca. 12:50, via intersection Victor 2 vanaf runway 24, om via een Romeo departure richting Seppe te vliegen. Bij het opstarten bleek al dat het switchen van de frequenties van Rotterdam Delivery en RotterdamTower op COM2 niet werkte, zodat ik meteen de toren te pakken had, terwijl de communicatieapparatuur aangaf dat ik de Delivery frequentie in gebruik had :-0 Gelukkig hielp de toren me keurig verder, maar bij het switchen van de toren naar Seppe Radio na het verlaten van de Rotterdam CTR (control zone) ging het weer niet goed en bleef ik onbedoeld bij de toren 'hangen'. Na nog wat uitproberen tijdens een ingelaste 360 (een even op de plaats rust rondje zeg maar) ben ik maar gewoon overgegaan naar COM1 die prima bleek te werken. Overigens moest ik bij vetrek ook de transponder opnieuw instellen omdat de toren het signaal niet ontving, ondanks dat de apparatuur aangaf dat alles goed werkte. Misschien tijd voor een kleine beurt ;-)
De eerste touch-and-go op Seppe was wat onwennig, maar de volgende twee gingen weer 'lekker' al zeg ik het zelf. Toen richting kust en op verzoek via de Nieuwe Waterweg weer terug naar Rotterdam. Dit om even naar de Centennium collega's te kunnen zwaaien die op dat moment in het Delta Hotel in Vlaardingen een training gaven. Ik was wel een halfuurtje later dan eerder aangegeven, dus of ze me gezien hebben ... Toen een nette full stop op Rotterdam Airport (tegenwoordig Rotterdam The Hague Airport) en na de administratieve afhandeling van zaken ook het klachtensysteem even ingevuld met de hiervoor beschreven COM2 / trasnsponder klacht.
Kom maar op passagiers, het mag weer :-)!