Vlieguitje naar Oostwold

13-07-2020

Na de storm van vorige week maandag was het vandaag wel prima weer: zon, helder zicht en nauwelijks wind uit het westen. De dag waarop dit uitje naar Oostwold Airport initieel was gepland had ik de PH-XYZ gereserveerd, deze was voor vandaag echter al door een clubgenoot gereserveerd, dus werd het deze keer de PH-SPZ. Toen Anita en ik aankwamen in het clubhuis was de kist nog niet terug, maar de vlieger voor ons kwam niet veel later aan bij de club. Een clubhuis dat overigens nog steeds in Corona stijl is ingericht, er staat zelfs (nog) minder meubilair dan de vorige keer dat ik er was.

07 Circuit Assen


Na de walk-around en het tanken konden we vertrekken en om 12:45 uur lokake tijd, iets later dan gepland, hingen we in de lucht.
We verlieten via een Mike departure de Rotterdam CTR, om in een min of meer rechte lijn naar Oostwold te vliegen. Via Woerden, Almere, langs de kust van Flevoland - zodat we buiten het verkeersgebied van Lelystad bleven -, onder Urk langs naar Steenwijk.
Bij Gouda had ik al Amsterdam Information opgeroepen, omdat ik - gezien de vlucht die we nog voor de boeg hadden - het wel prettig vond om goed geinformeerd te blijven over het vliegverkeer om ons heen. Sinds kort kun je overigens - als test - volstaan met uitluisteren op deze frequentie (124.300) in combinatie met het instellen van transpondercode 7020 (de zogenaamde frequency monitoring code - fmc). Hierdoor weet de verkeersleiding dat je uitluistert op hun frequentie en dus te bereiken bent voor het geven van verkeersinformatie. Dit betreft nog een test en ik ben er dan ook nog niet zeker van dat dit goed werkt, dus heb ik voor die zekerheid gewoon opgeroepen ;)

04 OostvaaardersplassenBij Lelystad stapte ik met de radio over van Amsterdam Information naar Dutch Mill Info, die tot mijn verrassing direct reageerde en ons keurig heeft begeleid totdat ik overstapte naar Oostwold Radio. Dat gebeurde nadat we onder Assen door vliegend, langs de CTR van Eelde, Winschoten hadden bereikt.
Op Oostwold Airport zat Wout (de zoon van Tom Karst van der Meulen) achter de radio, die er geen probleem mee had dat ik eerst een toch&go maakte, om vervolgens een full stop te maken. Zo gezegd, zo gedaan en rond 13:15 zaten we heerlijk in de zon op het terras van het restaurant van het vliegveld. Het was behoorlijk uitgestorven: een vrouw waarvan haar man net met een tweedekker - een Boeing Stearman, gevlogen door Tom - een rondvlucht aan het maken was, en een drietal dat hierna op een Cessna een rondvlucht met Tom zou maken.       

13

 

De gevlogen heenroute:

 

18 Elburg

Na wat gegeten en gedronken te hebben, vetrokken we rond 15:45 uur op ons gemak weer richting Rotterdam The Hague Airport. Dit keer via een wat zuidelijker gelegen route: onder Assen door naar Meppel en vervolgens Zwolle. Vandaar zijn we over Hattem naar Oldebroek en Elburg gevlogen. Hier waren we een aantal maanden geleden op vakantie geweest (Landal Landgoed 't Loo) en het was leuk om deze omgeving nu een keer van boven te bekijken :) Vandaar langs Nunspeet en Barneveld, over de Utrechtse Heuvelrug, langs Vianen en de rivier de Lek volgend naar Schoonhoven. Om tenslotte via Dordrecht en een Romeo arrival weer te CTR van Rotterdam in te vliegen.

Het laatste deel van deze vlucht verliep ook weer vlekkeloos, maar deze keer met een paar verrassingen. Een direct final runway 24 werd niet toegestaan door de verkeersleiding van Rotterdam Tower, omdat er commercieel vliegverkeer op de ILS zat, terecht dus. Maar daardoor werd mij bij Papa (dat wil zeggen ter hoogte van het Sint Franciscus Gasthuis) vriendelijk verzocht een 'short 360 over left' te maken, voordat ik het circuit in mocht vliegen. Dat was voor mij de eerste keer op dat punt, hetgeen een mooi extra uitzicht op het centrum van Rotterdam opleverde :) En na de landing werd ik verzocht tot het einde van baan 24 te taxiën... 'Say again?' 'Yes, taxi to the end of the runway and vacate via V1'. Geinig, via taxiway V1 had ik nog nooit de baan mogen verlaten, in de regel doe je dat namelijk via V3. Waarschijnlijk dacht de verkeersleider dat ik daarna dan direct door kon taxiën naar de vliegclub waarvandaan op dat moment een kist naar de baan aan het taxiën was. Die was echter niet zo snel, dus werd ik vervolgens alsnog vriendelijk verzocht 'give way' te geven, dus even te stoppen om deze kist voorrang te geven :)


De gevlogen terugroute:

 

Al met al was dit weer een heerlijke vlieg(mid)dag met z'n tweetjes en met 3 vlieguren extra op de teller.

De foto's van deze dag: 

01 Gouda
02
03 Almere
04 Oostvaaardersplassen
05
06 Lelystad - Batavia werf
07 Circuit Assen
08 Oostwold Airport
09
10
11 Rustig op het terras...
12 Boeing Tearman PT-13B
13
14 Hattem
15
16 Wezepse heide
17 Landal Landgoed
18 Elburg
19
20
21
22 Stuw- en sluizencomplex Hagestein
23 Rotterdam - rondje Papa
24
01/24 
start stop bwd fwd