Met Priscilla naar Ameland
05-10-2014
Priscilla had al lang de wens om een keer met mij naar een van de Waddeneilanden te mogen vliegen en natuurlijk had ik haar beloofd dat een keer te doen. Vandaag kon ik deze belofte waarmaken: een vlucht naar Ameland. Ameland is kleiner dan Texel (het enige andere Nederlandse Waddeneiland met een vliegveld) waardoor het makkelijker is om er ook een stukje te wandelen, naar het strand en/of naar Ballum.
Langs de westkust was het prima vliegweer: bewolking few/scattered met een cloudbase op 2500-3000 ft, prima zicht (meer dan 10 km) en een windje uit NNO van zo'n 10 kts.
Wel lag er in het oosten een front, dat volgens de weerkaarten tegen of juist over het oosten van Ameland zou liggen. Hierin laaghangende bewolking, slecht zicht en regen, dus daar moesten we niet in terecht komen :-o Voor de zekerheid belde ik daarom voor ons geplande vertrek eerst de havenmeester van vliegveld Ameland (EHAL) en die gaf aan dat het er prima vliegweer was. Een go dus :-) Zou onderweg blijken dat het weer toch te slecht zou zijn / worden, dan konden we altijd nog uitwijken naar Texel waar het weer sowieso goed zou blijven vandaag.
Voordat we daadwerkelijk vertrokken contoleerde ik eerst of de transponder goed werkte gezien een na onderhoud nog openstaande klacht in het reserveringssysteem van de vliegclub. Gelukkig was die okay en na vervolgens getanked te hebben, kozen we rond 13.30 uur het luchtruim.
Het was een mooie tocht. Eerst vanaf Rotterdam (EHRD) in een rechte lijn naar Kijkduin:
En vandaar langs de kust naar het noorden. We vlogen daarbij door de CTR van de Kooij:
En vervolgens via Texel, Vlieland en Terschelling naar Ameland. Met prachtige uitzichten over deze eilanden en de Waddenzee. Aangekomen bij Ameland koos ik voor het vliegen van een circuit in plaats van de eveneens mogelijke straight-in approach. Door de wind in het circuit vloog ik wat te ver door op base, maar dit kon ik herstellen door een ruime bocht te vliegen, waarna ik de PH-SVT netjes aan de grond zette. Priscilla was op Ameland :-)!
Inderdaad was het in het oosten van het eiland bewolkt (overcast), dus ik maakte me wat zorgen, want ik wilde toch wel graag weer dezelfde dag terug naar huis. Hoewel Pris dat niet direct noodzakelijk vond ;-) Desnoods zouden we meteen weer opstijgen en de terugreis aanvaarden om uit de bewolking te blijven. Bij het afrekenen van de landing gaf de havenmeester echter aan dat de bewolking juist langzaam naar het oosten toe wegtrok, dus konden we mooi onze geplande wandeling naar het strand maken.
Toen we weer terug waren op het veld wist Priscilla nog een tosti voor zichzelf te regelen voordat we weer vertrokken. De route terug naar Rotterdam ging over de Waddenzee via de VFR corridor naar Harlingen, vervolgens Stavoren, over het IJsselmeer via Enkhuizen en Marken naar Pampus en vandaar naar IJsselstein. Inmiddels vlogen we wel onder een donkere geheel bewolkte hemel, maar de bewolking zat hoog genoeg, op zo'n 3000 ft, het bleef droog en het zicht prima, dus geen probleem.
Boven IJsselstein vlogen we nog twee rondjes om Priscilla's huis te kunnen bewonderen vanuit de lucht. Tweemaal een rondje omdat de betreffende flat lastig te vinden is vanuit de lucht ;-o Toen terug naar Rotterdam - The Hague Airport, waarbij we onderweg de nodige luchtbalonnen zagen varen. De CTR vlogen we in via een Mike arrival waarbij we voor het eerst met wat regen te maken kregen, maar het zicht bleef goed. Rond18.00 uur stonden we weer voor het clubhuis.
Het was een heerlijke middag en vlucht geweest waarvan ook Pris zichtbaar heeft genoten. Zie ook de vele door haar gemaakte foto's :-) :