Leuke en nuttige links

Scorpion Buienradar

Eerste VCR A2A Spottersflight

08-03-2014

Marcel, een van de VCR Club2009 leden, had deze middag een vlucht geregeld met fanatieke vliegtuigspotters. Een tijd terug was hij met hen in aanraking gekomen en op de vraag of ze het niet leuk vonden om een keer met een kleine kist vanaf Rotterdam The Hague Airport mee te vliegen reageerden tientallen spotters meteen heel enthousiast :-) Allemaal tegelijk gaat natuurlijk niet, dus vanmiddag ging 'de eerste lichting' mee: 8 spotters met 4 kisten van de vliegclub en 4 piloten, waaronder ondergetekende, alsmede dus Marcel en tevens Manuel en Oscar. We zouden naar vliegveld Midden-Zeeland (EHMZ) vliegen, daar landen voor een hapje en drankje en vervolgens weer terug vliegen naar Rotterdam (EHRD).

Marcel, Oscar, Manuel en ik hadden om 13.00 uur op de club afgesproken om een en ander door te nemen en indien nodig te tanken; de vlucht stond gepland tussen 14.00 en 17.00 uur. De dag ervoor had ik Marcel nog gevraagd bij de balie aan te geven dat men de kisten waarmee we vlogen niet moest voltanken, omdat we anders een probleem zouden hebben met onze weight & balance. Bij aankomst zaterdag op de club moesten 3 kisten daardoor wel eerst tanken, maar 1 kist niet: jawel, de PH-SPZ waarmee ik zou vliegen had men dus wel bijna zo goed als volgetanked... Dit had als gevolg dat we de oorspronkelijke indeling van de kisten moesten wijzigen en ik de lichtere vliegtuigspotters als passagier meekreeg: Giovanni en Thom.

Voorafgaande aan ons vertrek namen we een en ander met de hele groep door. Manuel had (heeft) als enige van de piloten ervaring met formatievliegen en hij zou onderweg naar Midden-Zeeland om de beurt bij de andere toestellen dichterbij komen vliegen zodat de spotters mooie air-to-air (A2A) opmames konden maken. Wij als piloten zouden dan, op een veilige hoogte van ca. 4000 ft,  gewoon in een rechte lijn doorvliegen naar Midden-Zeeland om het Manuel niet onnodig moeilijker te maken ;-) Het weer was prima, zon, beetje bewolkt en weinig wind en turbulentie. Voor de zekerheid gaven we de spotters nog mee om het kotszakje bij de hand te houden; van het vele fotograferen, niet echt naar buiten kijken in combinatie met de vliegbewegingen zou men wel eens misselijk kunnen worden :-o.

Iedereen was zeer enthousiast en tegen 14.30 uur vertrokken we netjes achter elkaar richting Midden-Zeeland via een Romeo departure. Ik was met Giovanni en Thom nummer 3 in de rij. Zo ter hoogte van het eiland Tiengemeten was het mijn beurt om samen met Manuel op te vliegen. Hoewel ik hem in zicht had, zat hij wel een eind voor me en moest ik behoorlijk wat gas geven om hem in te halen. Maar dat leverde dan uiteindelijk ook wel hele mooie plaatsjes op, en Giovanni en Thom konden hun geluk niet op. Na deze A2A fotosessie ging het direct to Midden-Zeeland en na een keurige landing parkeerde ik, keurig in de rij bij de andere toestellen, even voor half vier de kist voor het vandaag weer voor het eerst geopende restaurant.

Daar de heenvlucht (natuurlijk ;-) langer geduurd had als gepland konden we niet te lang bljven hangen op het vliegveld en na een drankje vertrokken we dan ook weer terug richting Rotterdam The Hague Airport. Als afgesproken ging een ieder op eigen gelegenheid, waarbij we wel weer achter elkaar vertrokken en allemaal de route via de kustlijn en de Nieuwe Waterweg (bij de Euromast linksaf) volgden. Onderweg probeerde ik de heren spotters nog wat bij te brengen door aan te geven wat we onderweg zagen, ik had ook de route op papier voor ze afgedrukt, maar dit alles mocht hen niet echt interesseren. Foto's maken, daar ging het om. En niet een paar foto's, maar heel, heel, heel veel foto's :-).

Rond 15:45 waren we allemaal weer terug bij de club en sloten we deze zeer geslaagde middag gezellig af met een drankje en natuurlijk het bekijken van de eerste foto's!

De foto's:

01 Klaar voor vertrek naar EHMZ
02 Engine run-up @EHRD
03 A2A Onderweg naar EHMZ - ik ben ook gespot!
04 A2A Onderweg naar EHMZ
05 A2A Onderweg naar EHMZ
06 Gezellig druk op EHMZ
07 Checklist doorlopen voor vertrek terug naar EHRD
08 Er worden niet alleen vliegtuigen gespot...
09 Spectaculair plaatje uit de PH-SVT
10 Rotterdam
11 Rotterdam met o.a. het nieuwe Centraal Station
12 Het was erg gezellig - met na afloop een groepsselfie!