Leuke en nuttige links

Clock

14 december 2018

Scorpion Buienradar

Driemaal is scheepsrecht

30-09-2012

Nadat de vlucht tweemaal eerder wegens de slechte weersomstandigheden niet door kon gaan, was het vandaag wel raak en kon ik mijn oud-collega Ed eindelijk trakteren op een leuke rondvlucht. Ed woont in Waalwijk, dus vanzelfsprekend werd zijn woonplaats deze vlucht aangedaan en daarbij onze mooi provincie Zeeland. Voor deze vlucht had ik de PH-NSC gereserveerd.

 

PH NSC

Bij aankomst bleek Ed al aanwezig en had hij zelf al een gastenparkeerkaart en een instapkaart geregeld: een door mij gewaardeerd initiatief :-)! Na de gebruikelijke passagierbriefing liepen we naar de kist, die we eerst nog even uit de hangar moesten halen. De walk-around leverde geen vreemde dingen op, anders dan de brandstof zo goed als op was, dus we moesten eerst tanken. 

Tanken gebeurt al weer even op Rotterdam-The Hague Airport bij Foxtrot (achter de hangars) dus bij de startup heb ik meteen aangegeven dat ik eerst moest tanken. Vergeet je dat aan te geven, dan stelt de verkeersleiding meteen je vliegplan in werking en dat is niet de bedoeling, daar de tijden dan niet echt meer kloppen. En op de in je vliegplan vermelde tijden (starttijd en geplande vliegtijd) is ook een eventuele SAR (Search And Rescue) actie gebaseerd :-0  Vraag me niet waarom, maar bij het taxiën richting Foxtrot nam ik per ongeluk taxiway November in plaats van Yankee, maar gelukkig maakte de verkeersleiding mij daar meteen op attent en kon ik doorsteken naar Yankee; mijn tegenligger op November vond dat ook wel prettig volgens mij...

Bij het tanken was het even wachten op twee kisten die voor ons aan de beurt waren, en uiteindelijk vetrokken we even na 15.00 vanaf runway 24, bij een aardig zuidwesten windje (ca. 15 knots). Via Romeo (Ridderkerk) vlogen we in een rechte lijn langs de Biesbosch naar Waalwijk. Het zicht was goed, volgens de zichtkaart 20-30 km. Boven Waalwijk hebben we een paar rondjes boven Eds woning gevlogen, die vrijwel direct tegen de control zone van Woensdrecht aanligt, dus dat was even opletten. Ook nog even een rondje boven  de woning van zijn vader in Waalwijk, om vervolgens richting Zeeland te vliegen, ten noorden van de Woensdrecht control zone langs. We zijn verder gevlogen langs onder meer Willemstad, Bruinisse en de Zeelandbrug naar Zeeland Airport waar ik een tussenlanding gepland had. Na een keurige landing op runway 27 - de (cross)wind viel erg mee - rekenden we eerst de landing af bij havenmeester Wim, om vervolgens een drankje te pakken op het altijd gezellige terras van het vliegveld. Door het mooie weer waren er veel activiteiten: naast de gemotoriseerde kisten waren er ook zweefvliegers en parachutisten actief.

De route van EHRD, via Waalwijk, naar EHMZ (uit PocketFMS): 

EHRD EHMZ

 

Even voor 17.00 uur vertrokken we weer om (min of meer) langs de kust terug te vliegen naar Rotterdam. We vlogen daarbij langs diverse bekende plekken: Veere, de Oosterschelde kering, Burgh-Haamstede, de Brouwersdam. Ouddorp en de Haringvlietsluizen. Vandaar via een omtrekkende beweging over de nieuwe 2e Maasvlakte naar Hotel. Om vervolgens over de Nieuwe Waterweg, langs Maassluis, Vlaardingen en Schiedam, naar de Euromast te vliegen. Vandaar over Papa (lees: het Sint-Franciscus Gasthuis) terug naar het veld waar ik rond 17.30 uur de kist weer netjes aan de grond zette.

De route van EHMZ naar EHRD (uit PocketFMS): 

EHMZ EHRD

 

Een mooie vlucht waar Ed zichtbaar van genoten heeft, en ik ook natuurlijk!

Door Ed gemaakte foto's: 

01 Brandstof check voor vertrek
02 Vliegclub Rotterdam
03 Cockpit PH-NSC
04 PH-NSC @Zeeland Airport
1/4 
start stop bwd fwd