Leuke en nuttige links

Clock

25 mei 2018

Scorpion Buienradar

Trainingsvlucht en een LPE test in een week

09 en 12-12-2010

Deze week was best een spannende week: eerst een trainingsvlucht en daarna de LPE test...

De traingsvlucht was noodzakelijk omdat mijn brevet verloopt op 1 februari 2011. Wanneer je voldoende uren (minimaal 12) gemaakt hebt in het jaar voorafgaande aan deze datum, dan kun je door middel van een trainingsvlucht met een instructeur volstaan voor brevetverlenging mits je die vlucht uitvoert voor die verloopdatum. Wacht je te lang en is de datum gepasseerd, dan zul je opnieuw examen moeten doen, dus met een examinator naast je, en dat leek me toch iets minder relaxed :-0 

Natuurlijk moet je ook wel de trainingsvlucht met al zijn verrichtingen minimaal voldoende uitvoeren! Ik heb net als vorig jaar bij mijn clubcheck instructeur Victor Quint weer gevraagd om deze keer de traingsvlucht met mij te doen. Zo afgesproken, zo gedaan. De eerste de beste afspraak was meteen raak, omdat het weer in deze periode zowaar meteen mee wilde werken :-)

Op Rotterdam vertrokken we met de mij vertrouwde PH-SVH (een Piper Arrow, PA28-161) om 10.30,  via intersection Victor 2 vanaf runway 24, om via een Romeo departure richting de Zeeuwse eilanden te vliegen. Niet geheel onverwacht werd tijdens het opstijgen meteen door de instructeur een engine failure after takeoff gesimuleerd, d.w.z. het gas door hem dichtgetrokken, dus direct neus omlaag en een veldje zoeken. Onderweg moest ik diverse verrichtingen uitvoeren als klimmende en dalende bochten, steile bochten over links en rechts, een overtrek (stall) met minimaal hoogteverlies als ook een overtrek in landinsgconfiguratie, vervolgens doken we in een spiraal naar beneden (de zogenaamde spiral dive ;-) en moest ik daar natuurlijk weer netjes uitkomen. Bij Strijen volgde een noodlanding, waarbij ik even vergat dat dit geen laaggvlieggebied is en ik hem dus op 500 ft had moeten afbreken :-0. Daarna ging het in een slow flight richting laagvlieggebied bij Gouda waar een voorzorgslanding op het programma stond. Om tenslotte terug te keren naar Rotterdam via Mike voor een glide in landing, runway 24 met full stop. Een leuke vlucht met altijd weer leermomenten en goed om weer 2 jaar door te mogen vliegen :-)!

 

LPE

Vervolgens mocht ik op de zondag erna mijn LPE (Language Proficiency Endorsement) test doen. Al vanaf maart 2008 dienen de houders van een bewijs van bevoegdheid (zoals mijn PPL) met de bevoegdheidsverklaring radiotelefonie (RT - zoals ik heb en noodzakelijk is wanneer je van Rotterdam,  een geccontroleerd veld, wilt kunnen vliegen) over de taalvaardigheidsaantekening (LPE) te beschikken. Bij de eerste afgifte van mijn brevet in januari 2009 heb ik deze nog automatisch gekregen, maar voor 5 maart 2011 dient iedereen met RT verplicht door middel van deze test een Engels taalvaardigheidsniveau aan te tonen op level 4 of hoger. Bij level 4 moet je na 3 jaar opnieuw de test doen, bij level 5 na 6 jaar en bij level 6 ben je expert en hoef je de test nooit meer over te doen. Dus wederom: zo afgesproken, zo gedaan.

Daarbij heb ik nog wel even de test verzet van zondag 5 december naar 12 december. want een test op mijn 50e verjaardag leek me toch niet zo'n goed idee. Zoals verwacht was ik behoorlijk nerveus, maar gelukkig had Steve Ford van Air-Comms, die de test afnam bij de vliegclub (erg praktisch moet ik zeggen), dat ook in de gaten en probeerde hij me zo veel mogelijk op mijn gemak te stellen. Dat lukte redelijk :-0

De test werd van begin af aan opgenomen op band en startte met een kennismaking. Vervolgens moest ik een aantal foto's beschrijven (van een transponder, een seinenvierkant en een cockpit): wat zie je hier? Daarna volgde een ATC audiofragment waarbij ik moest aangeven wat ik gehoord had. Vervolgens moest ik commentaar geven bij een videofragment om tenslotte nog vragen (op schrift) te beantwoorden naar aanleiding van twee audiofragmenten. En alles in het Engels natuurlijk ;-)
Wel gehoopt, maar niet verwacht: ik heb met de test LPE level 6 weten te scoren! Nooit meer overdoen dus :-)!

Maar ... dan kunnen we nu Frans gaan leren, want de Fransen hebben net laten weten op de niet internationale velden gewoon lekker Frans te blijven spreken :-o