Familievlucht naar Ameland (via Drachten)

07-07-2019

Onze eerder geplande familievlucht naar Ameland kon vandaag doorgaan :) Priscilla en Marco hadden aangegeven graag nog een keer naar Ameland te vliegen en dan daar een stuk(je) te fietsen. Leuk idee! Anita ging natuurlijk ook mee. En met z'n vieren is een wat ruimere kist die ook meer gewicht (mensenkilo's en brandstof) kan dragen erg fijn, dus deze keus was ook snel gemaakt: de PH-XYZ (die dan wel ruim vantevoren geresreveerd moet worden ;) En om meteen weer drie landingen op de teller te hebben staan, besloten we om via vliegveld Drachten te vliegen. Qua reservering en benodigde tijd had ik het allemaal aardig gepland (niet gepland was overigens het nu moeten missen van de WK finale van onze voetbalvrouwen ;)

 

02

 

Natuurlijk moest er weer getankt worden, maar dat had ik ingecalculeerd. Toch lukte het weer om later te vertrekken dan gepland, dus belde ik de FIO in Amsterdam om de vliegplannen te delayen. Dat waren er meteen drie (die had ik de dag er voor namelijk al ingediend, wellicht niet zó slim ;) en tijdens het gesprek kreeg ik al de indruk dat een en ander niet helemaal goed overkwam (UTC versus local time, drie stuks in de goede volgorde ed.). Dat bleek dus ook even later...
Toen we klaar waren voor vertrek en ik Rotterdam Delivery vroeg om de motor te mogen starten, kregen we te horen dat men geen vliegplan kon vinden!? Ondanks mijn aanwijzingen en hints duurde het vervolgens nog ruim een halfuur voordat Delivery een vliegplan vond en toestemming gaf om te starten :( Tja, dat werd dus wat korter fietsen op Ameland...

16 OostvaardersplassenDe vlucht naar Drachten verliep verder vlekkeloos. Via een Mike departure, Woerden en langs Muiden naar Almere. Hier volgde ik de kust langs Flevoland en de hier gelegen Oostvaardersplassen richting Urk. Bij Urk vroeg ik Priscila of ze graag het werelderfgoed bij Lemmer wilde zien: het Woudagemaal. Natuurlijk wilde ze dat en dus vlogen we eerst vanaf Urk richting en langs het gemaal, om daar af te buigen naar Heerenveen. Hierbij vlogen we over het Tjeukemeer. Na Heerenveen volgde Drachten. Ik besloot hier een regulier circuit te vliegen om de PH-XYZ vervolgens rond 13:30 uur te parkeren bij de toren. Zoals gebruikelijk was het niet druk op vliegveld Drachten: 2 mensen in de toren (volgens mij dezelfde als die er de vorige keer dat ik er was ook zaten) en beneden in het clubgebouw een MLA vlieger die zo les zou krijgen. Alle ander clubleden en hiermee de kisten waren op een clubvlucht naar Duitsland.
Er staat in het gebouw alleen een koffieautomaat waar euro's in moeten, maar die hadden wij niet contant bij ons. Gelukkig was de havenmeester heel sportief en gaf ons wat euro's uit de kas voor de koffie :) 

23

Omdat we al later waren, bleven we niet te lang hangen op dit oergezellige veld ;) en om 14:15 uur stapten we weer in de kist om naar Ameland te vliegen. Een korte vlucht van zo'n 30 minuten waarbij we langs de CTR van de militaire basis Leeuwarden vlogen, langs Dokkum en via de luchtcorridor naar Ameland. Ook hier volgde ik het reguliere circuit voor de in gebruik zijnde baan 27 van vliegveld Ameland.
Na de landing te hebben afgrekend in de toren liepen we het dorp Ballum in. Om eerst iets te eten in het dichtsbijzijnde eettentje van het dorp en vervolgens fietsen te huren bij de lokale fietsenzaak in de hoofdstraat van het dorp. We hadden zeker nog zo'n anderhalf uur om een rondje te fietsen :) Priscilla en Marco besloten een tandem te nemen en de eigenaar van de zaak was wel bereid korting te geven op het huurbedrag, omdat een halve dag fietshuur (zoals oorsponkelijk ons idee was) natuurlijk niet (meer) aan de orde was; top!

 

26

 

We fietsen naar de zuidkust om vandaar - min of meer - langs de kust naar de vuurtoren op de westpunt van het eiland te fietsen, genietend van het lekkere weer (en de wind ;). Bij de vuurtoren aten en dronken we iets van onze zelf meegenomen koek en zopie. Op 'advies' van Pris en Marco namen Anita en ik vervolgens plaats op de tandem voor de terugtocht naar het vliegveld waar we om 18:00 uur weer aankwamen, nadat we eerst de fietsen weer netjes hadden ingeleverd.

Gezellig fietsen op Ameland:

 

We waren echter te laat volgens de havenmeester: na 18:00 uur mag er namelijk niet meer vertrokken worden op zondag vanaf vliegveld Ameland en hij wilde graag klachten van de bevolking voorkomen! Oeps, daar had ik even geen rekening mee gehouden... Gelukkig was de goede man op onze hand en besloot hij direct ons vliegplan te activeren, zodat het formeel leek dat we nog net op tijd waren :) We snelden ons naar het vliegtuig en nog voor 18:15 uur waren we airborne, en weer op de terugreis naar Rotterdam The Hague Airport.

39Terug vlogen we lans de verschillende waddeneilanden. Vanaf Ameland eerst langs Terschelling waar we voor de westkust zeehonden zagen liggen op enkele zandplaten en deze natuurlijk even nader gingen bekijken. Wel netjes op 1500 voet, want lager mag je niet vliegen boven het Waddengebied. Vervolgens langs Vlieland en Texel om vandaar via de corridor naar Den Oever te vliegen. Langs de oostkust van Noord-Holland ging de tocht verder via Medemblik, Hoorn en Marken naar Papmus en vandaar naar Woerden. Via een Mike arrival kwamen we uiteindelijk net voor half acht weer aan op Rotterdam The Hague Airport

53

 

 

Omdat we nog behoorlijk vol zaten van de lunch en het ijs besloten we om - na afronding van mijn administratie - lekker naar huis te gaan en daar wel te zien of en wat we dan nog wilde eten. Ondanks de wat 'stroeve' start aan het begin van de dag was dit weer zo'n heerlijke (vlieg/fiets)dag!

 

 

De foto's van deze dag:

01
02
03
04
05
06
07 Gouda
08
09
10 Kasteel de Haar
11 Loosdrechtse plassen
12
13 Muiden
14 Almere
15
16 Oostvaardersplassen
17 Urk
18
19 Woudagemaal bij Lemmer
20
21
22
23
24 Ameland
25
26
27
28
29 In Ballum
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42 Hoorn
43 Volendam
44 Forteiland Pampus
45 Muiderslot
46 Kasteel Nijenrode
47
48
49
50
51
52
53
54
01/54 
start stop bwd fwd