Clubcheck 2018

3-2-2018

Januari was het weer tijd voor een clubcheck, met instructeur Rob deze keer, een van de instructeurs waarmee ik destijds ook mijn vliegopleiding heb gedaan. En ja, de eerste keer ging natuurlijk niet door wegens het te slechte weer, maar het lukte zowaar de tweede keer op deze dag in februari. Met Rob en in de PH-SVU.

Wel op het randje qua bewolking en voorspellingen. Eigenlijk wilde Rob naar vliegveld Seppe (Breda International Airport bedoel ik;) om daar wat landingen te kunnen oefenen. Toen ik de havenmeester van dit veld belde, wist hij mij echter te melden dat het daar niet best was: weinig zicht en veel te laag hangende bewolking (ca. 1000 ft); er werd daar dan ook niet gevlogen. Daarop besloot Rob de oefeningen in de CTR van The Hague Rotterdam Airport uit te voeren, waar een en ander wel mogelijk was gezien het zicht en de bewolking. Qua wind was er sowieso geen probleem.

 

PH SVU

 

De PH-SVU bleek niet voldoende brandstof te hebben, dus op advies keek ik of een van de andere kisten die doelloos in de hangar stonden wellicht wel voldoende brandstof had. Maar helaas, tanken dus. Ik word er wel steeds beter in :)

Met toestemming van de luchtverkeersleiding mocht ik de nodige oefeningen uitvoeren in het gebied tussen de A13 en de A12 bij Zoetermeer, waarbij we ten noorden van het veld bleven. Het werd een shortfield takeoff van runway 06, waarbij tijdens het stijgen spontaan de motor uitviel (zogenaamd dan ;) en ik dus meteen de kist weer moest landen. Daarna meteen weer in takeoff en het oefengebied in. In de CTR deden we oefeningen als een stall in landingsconfiguratie in een bocht, steile bochten en een noodlanding.

Na de benodigde oefeningen afgewerkt te hebben, keerden we terug naar het vliegveld, waar we eerst een afgebroken landing simuleerden, om vervolgens weer het circuit in te vliegen en een glide-in landing (de motor was weer uitgevallen ;) uit te voeren. Alles weer naar tevredenheid van Rob, die aangaf dat het toch gelukt was om zelfs alle oefeningen te doen die voor een brevetverlenging noodzakelijk zijn. Dus meer dan voldoende voor een clubcheck :)