Leuke en nuttige links

Clock

14 december 2018

Scorpion Buienradar

Nieuw GA vliegveld Twente Airport (deel 1...)

06-04-2017

Sinds afgelopen weekend is Twente Airport (voorheen een militaire vliegbasis) opnieuw geopend en wel voor GA vliegverkeer! Het leek mij ontzettend leuk om voor de eerstvolgende vlucht daar naar toe te vliegen en ook Anita had er veel zin in. De PH-SVT had ik al eerder op deze datum voor een dag gereserveerd dus dat kwam goed uit. Een en ander vergde nog wel wat voorbereiding. Het vliegveld heeft geen verkeersleiding: het is daarmee nu - net zoals bijvoorbeeld vliegveld Midden Zeeland - een zogenaamd 'groen veld', maar wel met een hele grote asfalt baan ;) En het veld is 24H PPR, ofwel je moet 24 uur van te voren toestemming gevraagd hebben om er te mogen landen (en weer opstijgen :) Krijg je die toestemming niet, dan heb je pech.

 

01 Twente Airport

Twente Airport

 
Intensief mailverkeer en enkele belletjes met de assistent havenmeester Nicoline leverde het gewenste resultaat. We waren van harte welkom, maar kregen wel bloktijden toegewezen: aankomsttijd om 10:30 uur - iets vroeger dan we zelf eerder hadden bedacht, maar okay, en voor 16:00 uur local time moesten we weer vertrokken zijn wegens de komst van een business jet later die middag. Nicoline liet weten dat dit zo werkt, omdat het veld nog een beperke personele bezetting heeft en daardoor ook niet heel de dag open. Met onze vraag of we er ook fietsen konden huren was ze aan de slag gegaan en ook dat had ze geregeld voor ons, top!

De weersverwachtingen waren goed. Rondom Eindhoven was er 's morgens vroeg wat slechter zicht met lagerhangende bewolking, maar elders zou dit niet het geval zijn. Een redelijke wind van ca. 12 knopen bijna loodrecht op de baan (zowel bij Rotterdam The Hague Airport 06-24, als bij Twente Airport 05-23) maar binnen de limieten. Een go dus!
Rond 09.45 uur stegen we op, en hoewel we niet hoefden te tanken, toch nog iets later dan gepland. Maar ja, baan 06 was in gebruik en we moesten bijvoorbeeld wachten bij Lima voor een Boeing 737 van British Airways die weer stond te wachten bij het begin van baan 06, V1. Natuurlijk hebben we als piloten onder elkaar even naar elkaar gezwaaid :)

Ik had zowel de heen- als terugvlucht 'zuidelijk' gepland, onder de CTR van Deelen door. Dit vanwege wat gebiedsbeperkingen meer noordelijk waar militairen druk aan het oefenen zouden zijn en ook omdat we de zuidelijke routes nog maar weinig gevlogen hebben. Via een Mike departure vlogen we naar Vianen, om vandaar naar Opheusden te vliegen. Maar toen ging het mis. Bij Vianen konden we al zien dat het zicht voor ons steeds slechter werd en de bewolking 'omlaag kwam zetten'.

02 Laaghangende bewolking

Eerst riep ik nog Dutch Mill Info op; deze hoorde ik namelijk een militaire transporthelikopter voor ons waarschuwen, maar die helikopter hadden we zelf ook al zien vliegen. Geen probleem dus ;) Het doorvliegen was echter wel een probleem ... Ik probeerde eerst een meer zuidelijke koers aan te houden, maar de laaghangende bewolking had dezelfde gedachte. Toen maar terug gevlogen en wat later nog een poging gedaan om meer noordelijk toch door te kunnen vliegen, brandstof hadden we in ieder geval meer dan voldoende. Maar ook dat bleek geen optie, dus: terug naar Rotterdam. Het was niet anders, maar beter safe dan sorry!


De gevlogen route:


Ik riep Dutch Mill Info nog twee keer op omdat ik wilde melden dat ik terugkeerde (diverting) naar Rotterdam The Hague Airport, maar beide malen kreeg ik geen reactie. Ter hoogte van Vianen gaf ik door dat ik overschakelde naar de radiofrequentie van Amsterdam Information, en toen werd me meteen een fijne dag gewenst...

De vlucht verliep verder vlotjes en bij Rotterdam was nog steeds baan 06 in gebruik. Dat was overigens voor mij al weer een tijd geleden, want als het even kan gebruikt men baan 24. Om 11:00 uur stonden we weer bij de vliegclub. Natuurlijk belde ik eerst Nicoline om door te geven dat het vandaag helaas niet ging lukken, maar ze had zelf op de radar al gezien dat we teruggevlogen waren. Volgende keer beter! Cancelen van het vliegplan van Twente Airport naar Rotterdam bleek ook niet meer nodig, dat had de verkeersleiding al voor me gedaan.
Bij de club hebben we nog wat gedronken en toen zijn we maar meubels gaan kijken ;)

Een paar door Anita gemaakte foto's:  

 

01 Kruising Lek en AR kanaal bij Wijk bij Duurstede
02 Laaghangende bewolking
03 Op de terugweg
04 Schiedam
05 Terugkeer op EHRD
1/5 
start stop bwd fwd