Leuke en nuttige links

Scorpion Buienradar

Het Hoge Noorden

23-07-2014

Een mooie dag voor een vliegtocht met Anita! Ca. 11.00 uur vertrokken we vanaf Rotterdam The Hague Airport, met de PH-SPZ, vanaf runway 06, naar Oostwold Airport. Hier was ik nog niet eerder geweest en wilde ik graag een keer naar toe. Het was mooi, helder weer met een noordoosten wind van zo'n 10-15 kts. Een NOTAM voor deze dag (Notice To Airmen) met betrekking tot een in gebruik zijn militair oefengebied bij Apeldoorn dwong me het oorspronkelijke navigatieplan iets aan te passen, maar dat was geen probleem.

Via een Mike departure verlieten we de Rotterdam CTR om vandaar direct naar Hilversum te vliegen, daarna bij Laren 'rechtsaf' richting achtereenvolgens Ermelo, Nunspeet, Zwolle, Meppel en Beilen. Hierna vlogen we onder de CTR van Groningen (Groningen Airport Eelde) door, langs Winschoten, om met een linkerbocht (langs de Dollar) vanuit het noorden op EHOW aan te vliegen.

Anita had onderweg de smaak van het navigeren te pakken gekregen en zorgde er voor dat we keurig de geplande route volgden, waarbij ook nauwlettend de geplande (estimate) en daadwerkelijk (actual) gevlogen tijden tussen de waypoints werd bijgehouden. Top :-)!
Het veld had ik snel in zicht en even later stonden we vlakbij het havengebouw geparkeerd. Wel apart zo'n smalle stenen strook op een groot deel van de baan die verder geheel van gras is: verhard, maar toch ook weer niet ;-)

Track EHRD - EHWO

Het was erg stil op het veld, wij waren de enige bezoekers, en we werden hartelijk welkom geheten door de havenmeester. We kregen zelf gratis koffie aangeboden! Hier gaan we dus vaker naar toe :-) We hebben ook nog even rondgekeken op het veld en in de hangar waar onder meer de bekende P51 North American Mustang 'Damn Yankee' staat gestald. Gaaf!

Maar we wilden vandaag nog meer zien, een bekend stuk Nederlands werelderfgoed: de Wadden(zee)! De volgende leg was dan ook gepland naar Ameland Airport Ballum (EHAL). Om ca. 14.00 uur zaten we weer in de lucht richting Delfzijl en de Eemshaven om vanuit het oosten de gehele waddenkust tot aan Ameland te volgen: eerst Rottumerplaat, daarna Schiermonnikoog en tenslotte Ameland zelf. Daar landden we ongeveer drie kwartier later.
Tijd voor een volgende pauze en daarbij wilden we voor de 1 minuut stilte in het kader van de nationale herdenking van de vliegtuigramp met de MH17 aan de grond staan. Hier was ook een NOTAM voor uitgegeven die aangaf dat er rond dat moment geen vliegverkeer op de Nederlandse luchthavens werd afgehandeld. We zijn even lekker heen en weer gewandeld naar het strand, waarbij we langs het circus liepen, en hebben daarna nog een ijsje gehaald in Ballum. Zo krijg je echt dat vakantiegevoel :-)

26 Strand Ballum

Maar ja, op een gegeven moment moet je weer naar huis... Omdat ik ook graag de rest van de Waddeneilanden wilde 'afvliegen', moest ik eerst weten of het militaire oefenschietgebied bij Vlieland niet actief was. Helaas weigerde de havenmeester voor ons bij Dutch Mill te informeren, dat moesten we zelf maar doen. Het oproepen van Ducth Mill na het opstarten lukte echter niet vanaf de grond, dus toen zijn we maar vertrokken en heb ik meteen na vertrek in de lucht opnieuw Dutch Mill opgeroepen. Dit keer lukte het wel, het oefengebied was niet actief, dus we konden gewoon onze geplande route volgen: Terschelling, Vlieland, Texel en vervolgens door de CTR van vliegveld De Kooy (of Den Helder Airport) en langs de kust van Noord- en Zuid-Holland naar Den Haag. Ook deze derde leg was weer een onwijs mooie tocht!
Vanuit Den Haag vlogen we tenslotte de CTR van Rotterdam The Hague Airport binnen naar reporting point Tango (bij de A13 net ten zuiden van Delft). Runway 24 was nu in gebruik en na een keurige landing stonden we om 18.20 uur weer bij de vliegclub.

Bij de club sloten we deze geweldige dag af op het nog steeds zonnige terras met een heerlijke maaltijd van Tim!

De foto's van deze dag:

24 Circus op Ameland
26 Strand Ballum
28 Boot naar Terschelling
35 Den Haag