Leuke en nuttige links

Clock

14 december 2018

Scorpion Buienradar

Unusual attitudes

23-09-2014

De vliegclub geeft regelmatig een 'Unusual attitude' training. Met een groep collega piloten krijg je eerst een briefing, waarna iedereen apart met de instructeur een kleine 45 minuten gaat vliegen. Doel is om diverse ongebruikelijke vliegmanoeuvres uit te voeren waarbij het vliegtuig overtrokken raakt en zijn draagkracht verliest, zoals stalls en een spin, waarbij je vervolgens de kist weer zo snel mogelijk onder controle moet zien te krijgen. Onder het motto 'voorkom paniek, blijf rustig, paniek is helemaal niet nodig'. Best spannend dus ...

Met een aantal andere clubvrienden (José, Marcel en Frank) hadden we Hans van Geffen gevraagd om deze dag voor ons deze training te verzorgen. Hans is ook aerobatics instructeur en verzorgt namens de vliegclub regelmatig zijn kunsten op vliegshows. De kist die voor dergelijke trainingen gebruikt wordt is de PH-SVN, het vliegtuig dat ook gebruikt wordt door Hans en voor aerobatic vlieglessen.

De andere drie heren hadden er veel zin en in de auto onderweg naar het vliegveld ontving ik al belletjes en SMS'jes met de vraag of ik er al bijna was. Ze wilden snel van start ;-) De briefing startte uiteindelijk rond 09.30 uur in de portocabin bij het clubgebouw van de VCR en we kregen tot 12.00 uur de nodige theorie te verwerken. Met een voorname conclusie: een overtrek (in ca. 99% van de gevallen) wordt slechts veroorzaakt door de stand van je stick, die de zogenoemde Angle of Attack (AoA) bepaalt, en die op zo'n moment te ver naar achteren getrokken is. En een dergelijke situatie is daarom ook eenvoudig op te lossen: stick (iets) naar voren!

Oké, dit is wellicht iets te simpel voorgesteld, maar wel de kern van het verhaal. Voor een 'compleet herstel' uit een dergelijke situatie is - zoals voor vele zaken in de luchtvaart - een mooie afkorting verzonnen, zodat je een en ander makkelijk(er) kan onthouden : ICARE.

idle: vermogen direct terug naar 0%
C controls: flaps up en alle roeren neutraal
analyze: orienteer, waar ben je, wat is er aan de hand
recover: herstel, hetgeen situatie afhankelijk is (zie het Pilot Operating Handboek van een vliegtuig), bijvoorbeeld tegenvoeten geven bij een spin, en stuur / rol uit naar waar je licht / blauw ziet (via de kortste route)
E engine: kom uit duikvlucht (rustig stick naar je toe), geef daarna vol gas en ga over naar klimvlucht.

Na de theorie was het tijd voor de praktijk waarbij we de volgende stuaties zouden tegenkomen: full power stall, full power turn stall, clean stall, stalled flight, circuit fouten, wingdip, spiral dive en spin. We vlogen om de beurt: eerst José, toen ik, daarna Frank (die op tijd naar huis moest) en tenslotte Marcel. Helaas was er deze dag geen duidelijke horizon te zien vanwege de bewolking, maar het weer en het zicht was goed genoeg om de geplande oefeningen uit te kunnen voeren.
Toen José als eerste de lucht in ging zijn Frank, Marcel en ik wat gaan eten bij de onlangs nieuw geopende brasserie Waalhaven waar je vanaf het terras een mooi uitzicht hebt op de baan en het vliegverkeer. Voor de zekerheid at ik niet meer dan een pannekoek naturel aangezien ik de volgende was om te gaan oefenen ;-)

Dat ging uiteindelijk prima, voor ik het wist was de tijd al weer om. Wel moet ik erkennen dat ik tot tweemaal toe bij een van de oefeningen Hans heb gevraagd niet meteen dezelfde oefening nogmaals te doen, daar ik bang was anders echt gebruik te moeten maken van een kotszakje... Hans stelde aan het eind van de lesvlucht ook nog voor om een keer een looping te doen, maar dit aanbod sloeg ik voor deze keer vriendelijk af, dat was iets voor een volgende keer ;-)
Toen ik terug was bij de vliegclub werden natuurlijk meteen alle ervaringen gedeeld en ik heb nog gewacht tot Frank terug kwam van zijn vlucht met Hans. Marcel zou pas weer veel later terugkomen van zijn vlucht en daar heb ik niet meer op gewacht. Rond 16.00 uur ging ik weer op huis aan na een zeer leerzame en leuke vliegdag!