Leuke en nuttige links

Clock

18 juni 2018

Scorpion Buienradar

Begin het jaar goed met een trainingsvlucht!

13-01-2013

Daar mijn brevet voor 1 februari 2013 verlengd moest worden, dat moet namelijk iedere 2 jaar, was het hoog tijd voor de trainingsvlucht! Twee eerdere pogingen, in december en een week eerder in januari, waren wegens het slechte weer mislukt, maar vandaag was het dan prachtig en helder weer. Weinig wind, ca. 10 knopen uit het noordoosten, maar wel koud: het had vannacht gevroren en de temperatuur schommelde rond het tijdstip van vertrek (rond 13.00 uur lokale tijd) rond het vriespunt.
 
Deze kou was er overigens ook de reden van dat men bij de vliegclub mijn eerder voor de PH-SVT ingediende vliegplan voor vandaag had gecanceled, want deze kist werd alsnog gebruikt voor andere lesvluchten die oorspronkelijk met de PH-SPZ gevlogen zouden worden. De PH-SPZ had echter 's nachts buiten gestaan waardoor de motor 's morgens niet wilde starten. Daarom had men deze kist nu in de hangar geplaatst om op te warmen en om de accu volledig op te laden. Victor, de instructeur die de trainingsvlucht 'afnam', had dit allemaal keurig geregeld, evenals het (telefonisch) indienen van het vliegplan voor onze trainingsvlucht met de PH-SPZ. En ook was de kist van voldoende brandstof voorzien :-)
 
 

PH SPZ

Overigens had het eerder door mij ingediende vliegplan ook wat voeten in de aarde gehad. Recent zijn er namelijk wijzigingen in het vliegplan doorgevoerd, maar op de website van ais-netherlands.nl zijn deze wijzigingen nog niet doorgevoerd. Online controle tijdens het indienen van het plan was nu dus niet mogelijk, in plaats daarvan moest ik een formulier, via een link op de hoofdpagina te bereiken, invullen. Vervolgens was het wachten op een mailtje om te weten of het plan goed was ingevuld. Dat mailtje volgde later inderdaad, echter ook niet in de gebruikelijke vorm. Het was in feite een 'melding' dat het plan naar de betrokken instanties was doorgestuurd, maar de mail bevatte geen formele goedkeuring (acknowledge) van het vliegplan. Voor de zekerheid heb ik dus het Flight Information Office (FIO) hierover opgebeld, die vertelde dat deze 'melding', tot dat de website weer helemaal werkt, voor VFR vluchten meteen de goedkeuring van het plan betekent. 

Het boeken van de vlucht was deze keer eveneens wennen, omdat de club met ingang van januari 2013 een nieuw reserveringssysteem, van AeroPlus, in gebruik heeft genomen. Dit systeem bevatte nog wat foutjes kwam ik achter, die echter snel hersteld zijn, en natuurlijk werkt het net evens anders dan het oude systeem ;-) Maar met wat hulp van de dames achter de balie was ook dit uiteindelijk goedgekomen :-)
 
Nadat Victor contoleerde of ik de vlucht goed had voorbereid liepen we naar de kist voor de pre-flight inspectie. Alles was oke, de kist hadden we inmiddels naar buiten gesleept, dus instappen en op weg. Take off via runway 06 met een Romeo departure. We hadden ruimschoots de tijd, dus nog vliegend in de CTR kreeg ik de opdracht om langzaam te vliegen (de zogenaamde slow flight met een snelheid van 70 kts). Direct na het verlaten van de CTR vol gas en klimmen naar 3000 ft in de Rotterdam TMA waar ik de opdracht kreeg om de vier bekende overtrekken (stalls) uit te voeren en vanzelfsprekend correct te herstellen. Vervolgens vlogen we richting het laagvlieggebied bij Gouda, waarbij ik onderweg nog even twee steile bochten (45 gr, links- en rechstom) moest laten zien. Ook dat ging lekker, dus tijd voor een voorzorgslanding in het laagvlieggebied. Je landt tijdens een trainingsvlucht natuurlijk niet echt in een weiland, je mag hiermee namelijk niet lager komen dan 100 ft (ca. 30 m.) boven de grond, echter dat is toch al erg dichtbij de grond ;-) Daarna weer klimmen naar zo'n 1300 ft en vervolgens trok Victor het gas dicht, ofwel de simulatie van een engine failure in flight, en was het tijd om de noodlanding te laten zien.  Alles verliep naar tevredenheid en toen was het al weer tijd om terug te vliegen naar Rotterdam The Hague Airport via een Mike arrival.
 
De landing zouden we inzetten als een glide in, ofwel zonder motorvermogen. Bij reporting point Papa (het Sint Franciscus Gasthuis) kreeg ik eerst nog met een voor mij nieuwe instructie van de toren te maken. Hoewel runway 06 in gebruik was, waarbij je normaliter eerst dwars over het veld vliegt om vervolgens op lefthand downwind het circuit binnen te vliegen en te landen, kreeg ik nu de opdracht om een righthand downwind te vliegen. Even verwarring ... Victor checkte de opdracht en het was dus de bedoeling om direct na Papa, nog voor het vliegveld, een linkerbocht te draaien om vervolgens rechtsom op runway 06 te landen. Dit in verband met een kist die zich elders in het circuit bevond begrepen we. Zo gezegd, zo gedaan.
 
De glide in landing verliep prima. Op de club moest er toen nog wat papierwerk ingevuld worden, maar nu mag ik dan ook weer 2 jaar doorvliegen!