Leuke en nuttige links

Clock

18 juni 2018

Scorpion Buienradar

Naar Duitsland: Nordhorn-Lingen

25-05-2013

Deze zaterdag had ik een vlucht gepland met de PH-SVU en had eigenlijk nog niet beslist waar ik naar toe wilde vliegen. Totdat Paul (een van de Club2009 leden) mij belde en aangaf ook die middag te willen gaan vliegen en voorstelde samen te gaan. Wel zo gezellig, ofwel een prima idee! Het was mogelijk om aan zijn reservering van de PH-SPZ nog twee uur toe te voegen, zodat we deze middag ruim 4 uur de tijd hadden voor een leuke tocht. Paul wilde graag naar Duitsland vliegen en aangezien ik daar zelf helemaal nog niet geweest was (vliegend dan wel te verstaan), sloot ik mij daar meteen bij aan.
 
Mijn eerste idee om daarbij meer dan een veld in Duitsland te bezoeken bleek al snel qua tijd niet haalbaar, waarna de keus werd gemaakt om naar Nordhorn-Lingen (EDWN) te vliegen. Paul zou heen als PIC optreden en daarbij langs Hellendoorn langs het huis van zijn ouders vliegen. Ik heb de terugvlucht naar Rotterdam voor mijn rekening genomen.
 
 
EDWN
 
 
De avond voorafgaand aan de vlucht hadden Paul en ik nog contact, omdat het weer op onze route voor de zaterdag wat twijfelachtig was: buien en lage bewolking, maar het leek erop dat wij precies goed zaten qua timing tussen twee fronten. We besloten voor de vlucht het weer nog eens heel goed te bestuderen - overigens zoals altijd - en op de club de knoop door te hakken. Zaterdagmiddag bleek dat we inderdaad een gunstige planning hadden en rond 13.15 uur lokale tijd vertrokken we vanaf Rotterdam-The Hague Airport naar Flugplatz Nordhorn-Lingen!
Paul had zijn route uitgezet via een Mike departure en vervolgens in een rechte lijn naar Hellendoorn. Onderweg vlogen we daarbij onder meer over Utrecht, de Veluwe en de Sallandse Heuvelrug, een mooie route! Direct voor ons vertrek had Paul zijn ouders gebeld om aan te geven hoe laat we ongeveer bij Hellendoorn zouden zijn. Pauls vader stond ons dan ook al op te wachten in zijn tuin met een wapperend laken in zijn hand :-) Na een rondje boven zijn ouderlijk huis gevlogen te hebben, terugzwaaiend naar zijn vader, ging het verder in een rechte lijn naar Nordhorn, waarbij we al snel het vliegveld in de gaten kregen dat net achter Nordhorn ligt (vanuit onze aanvliegroute gezien ;-o) Paul zette de kist netjes aan de grond, waarna we eerst de landing afrekende om vervolgens iets te gaan eten in het restaurant van het vliegveld.

Nadering van en landing op Flugplatz Nordhorn-Lingen:

 

 

Het was niet erg druk, hoewel er op het veld ook zweefvliegactiviteiten plaatsvonden. Aan de andere kant van het veld werd net een oude tweedekker een hangar ingereden. De lunch was prima: Paul een 'Strammer Max' en ik een lekkere tosti. En ook nog eens voor weinig geld, dus vanuit dat opzicht zeker de moeite waard om nog eens naar dit veld terug te keren :-) Ik begreep wel van Paul, dat bij de Duitse vliegvelden het eten in de restaurants in de regel goed is en dit dus een sprekend voorbeeld hiervan was.

Tegen 15.15 uur stapten we de kist weer in en nu was ik dus de Pilot in Command. Ik had mijn route iets zuiderlijker gepland: langs (de gesloten) vliegbasis Twenthe, Almelo, Apeldoorn en de (eveneens gesloten) vliegbasis Soesterberg naar Utrecht. Vandaar in een rechte lijn verder naar Rotterdam voor een Mike arrival. Het weer was niet echt veranderd: een behoorlijke wind van zo'n 15 knopen vrijwel uit het noorden en vrije lage few/scattered bewolking, maar alles (ruim) binnen de (VFR) limieten. Tegen 16.30 uur lokale tijd zette ik de PH-SPZ weer aan de grond op 'ons clubveld', waarbij het nog even oppassen was met de crosswind. Na de gebruikelijke administratie en een drankje was het tijd om weer naar huis te gaan. Het was een gezellige middag geweest, een leuke vlucht, en zeker voor herhaling vatbaar!

De foto's van de heenvlucht:
 
01 Paul PIC
02 PH-SPZ
03 Utrecht
04 De Sprengenberg (Palthetoren) - Haarle
05 Hellendoorn-1
06 Hellendoorn-2
07 Hellendoorn-3
08 Nordhorn
09 EDWN-1
10 EDWN-2
11 EDWN-3
13 EDWN-4
15 EDWN-5
16 EDWN-6
01/14 
start stop bwd fwd