Leuke en nuttige links

Clock

21 augustus 2018

Scorpion Buienradar

Fly-Walk Texel

06-08-2013

Het was al weer lang geleden dat ik samen met Anita op pad geweest was en het leek ons leuk om een keer naar Texel te vliegen en - net als destijds bij onze vlucht naar Ameland - dit te combineren met een wandeling. Geen Fly-Drive maar een Fly-Walk dus :-) Oorspronkelijk stond de vlucht voor woensdag 7 augustus gepland, maar zoals vele woensdagen eerder dit jaar, leek ook deze woensdag het weer roet in het eten te gaan gooien. Gelukkig konden we allebei ook op dinsdagmiddag, waarvoor nog prima vliegweer voorspeld was, en was er deze middag ook nog een kist vrij: de PH-SVU. Een go dus!

De track van de vlucht naar Texel:

20130806 EHRD EHTX

 

Het vliegplan stond op 14:00 uur lokale tijd en we waren ruim op tijd (13:30) uur aanwezig, want alle voorbereidingen had ik thuis al gedaan. Ruim op tijd ... dachten we dus ... Natuurlijk moest er eerst getanked worden (Anita weet niet beter ;-) Maar voor we naar Foxtrot konden taxiën wilde onze Flight Safety Officer Rob nog even iets direct na onze startup checken naar aanleiding van iets dat hij in deze situatie bij de PH-NSC opgemerkt had. Startup aanvragen leverde echter problemen op: slecht radiocontact met Rotterdam Delivery op de plek voor de hangar waar we stonden, dus eerst de kist wat verder naar voren gesleept. Vervolgens de andere radio ook geprobeerd (de meeste kisten beschikken over 2 radio's) en uiteindelijk kregen we contact met Rotterdam Delivery. Het bleek zaaks om de zend/ontvangknop op de stick heel goed ingedrukt te houden :-o Na toestemming voor de startup en de motor gestart te hebben, gaf Rob aan dat alles oké was en konden we - na hiervoor toestemming van Rotterdam Tower gekregen te hebben - naar Foxtrot om te tanken. Echter, de tankwagen die ons al een minuut of 20 eerder verwacht had, was natuurlijk in geen velden of wegen meer te bekennen. Dus ik opnieuw bellen om te horen dat we de volgende in de rij waren en we de tankwagen over 15-20 minuten konden verwachten. Inmiddels was het bijna 14.30 uur en ging het vliegplan verlopen. Ofwel: de Flight Information Office gebeld om het vliegplan te delayen naar 15.00 uur. En vervolgens kwam tot onze verbazing de tankwagen al aanrijden , maar heb ik het vliegplan maar op drie uur laten staan ...

Tja, als Pilot in Command dien je altijd met wat oponthoud rekening te houden werd eens temeer bewezen ;-) Uiteindelijk om 15.00 uur, een uur later dan gepland, kozen we het luchtruim vanaf baan 24 van Rotterdam The Hague Airport. Gelukkig hadden we geen haast (dat moet je met vliegen overigens nooit hebben), was het heerlijk (vlieg)weer, en betekende dit dat we alleen onze wandeling wat in zouden moeten korten op Texel. Beter dan het vliegen inkorten :-)

Via een Mike departure ging het over Gouda en de Reewijkse plassen naar Woerden en daarna naar de Loosdrechtse Plassen, richting Kortenhoef, om zo ook van boven te kunnen zien waar we anderhalve week eerder met Priscilla hadden kano gevaren. Vandaar naar VOR Pampus en toen via Hoorn naar Den Oever. Onderweg hadden we mooie uitzichten en vloog ik op verzoek van Anita een extra rondje bij Volendam zodat ze een goede foto kon maken. Bij Den Oever staken we via de daarvoor bestemde corridor op 1500 ft. over naar Texel. Op deze doordeweekse dag werd gebruik gemaakt van het 'gewone' circuit en het was even goed zoeken hoe het circuit loopt op dit groene eiland, waarbij je de aanwezige bebouwing (oke, niet heel veel, maar toch...) moet ontzien. Anita zag het veld het eerste, met dank aan een vliegtuig dat gereed stond om te vertrekken :-) Rond vieren zette ik de PH-SVU keurig aan de grond op baan 22 van Texel Airport en parkeerde ik hem op verzoek van Mike, die de toren bemande, netjes tussen twee andere toestellen voor het restaurant.

Na de landing afgerekend te hebben, gaf Mike ons nog de tip mee dat op dinsdag en donderdag tussen 17:00 en 19:00 uur alle hoofdgerechten in het restaurant maar een tientje kosten. Dat moeten we onthouden! Anita en ik wilde echter eerst een stuk(je) wandelen en aan de hand van een door mij thuis afgedrukte kaart van een deel van het eiland gingen we op weg. Het vliegplan terug naar Rotterdam had ik op 18:00 uur lokale tijd laten staan, daar we kist tot 19:00 uur hadden gereserveerd. Buiten het veld sloegen we inksaf om verderop rechtsaf de Muyweg in te slaan richting het duingebied. De kaart klopte prima echter de loopafstanden bleken toch wat groter dan verwacht :-o  Maar ja, het was als gesteld heerlijk weer, ook om te wandelen, en we besloten door het Muyveld - een mooi stuk natuur! - richting Slufter te lopen en vandaar via de Slufterweg terug naar Texel Airport. Voor de zekerheid belde ik de vliegclub om te vragen of iemand na ons de kist gereserveerd had, maar dat was niet het geval, en Margot verlengde op mijn verzoek meteen onze reservering met een extra halfuur. Dat was maar goed ook, want tegen zessen waren we pas weer terug op het vliegveld. Wel een heerlijke wandeling, maar dus thuis eten ;-)

Klokslag 18:00 uur zaten we weer in het vliegtuig en vetrokken we terug naar Rotterdam.

De track van de vlucht terug naar Rotterdam:

20130806 EHTX EHRD

 

Terug wilde ik via de CTR van De Kooy vliegen, voor mij de eerste keer, en na hiervoor keurig toestemming gevraagd te hebben bij De Kooy Tower kreeg ik clearance voor het crossen van de CTR van noord (reporting point November) naar zuid (reporting point Zulu) op 1500 ft. We werden nog even gewaarschuwd voor een helikopter die net de landing aan het inzetten was, maar die hadden we snel in zicht. Het was nog steeds prachtig weer, en het werd alleen maar beter: meer zicht en minder wind. Vervolgens vlogen we langs de kust, via Egmond aan Zee naar Zandvoort, daarbij goed in de gaten houdend buiten / onder de Amsterdam Schiphol CTR te blijven. Bij Noordwijk ging het vervolgens 'linksaf' over land rechtstreeks naar Mike, over Leiden, om via een Mike arrival weer aan te komen op Rotterdam The Hague Airport, waar de  in gebruik zijnde baan inmiddels baan 06 was geworden. En rond 19:00 uur stonden we weer keurig voor de club.

Daar het de laatste vlucht voor de PH-SVU was van deze dag hebben Anita en ik de kist eerst in de hangar terug gezet en besloten we daarna om lekker bij de club te blijven eten.  Heerlijk op het terras nagenietend van de vlucht en wandeling vonden we allebei dat we een (mid)dag als deze maar weer snel moeten herhalen ;-)

De foto's: 

01 Loosdrechte Plassen
02 Muiden met Muiderslot
03 Pampus
04 Marken
05 Marken
06 Volendam
07 Volendam
08 Hoorn
09 Hoorn
10 Texel - zoek het vliegveld
11 Texel
12 Op Texel Airport
13 Op Texel Airport
14 Texel Airport
15 Texel
16 Texel
17 Texel - De Muy
18 Texel - de Slufter
19 Den Helder
20 Egmond aan Zee
21 Een valk op Rotterdam The Hague Airport
01/21 
start stop bwd fwd