Leuke en nuttige links

Clock

21 augustus 2018

Scorpion Buienradar

Terrasje pakken op Zeeland Airport

29-09-2013

Een mooie zondag om weer eens met een Piper op pad te gaan, of beter: de lucht in te gaan ;-) Ik had Ricardo gevraagd of hij het leuk vond om mee te gaan en dat wilde hij maar al te graag :-) Ik had al eerder de PH-SVH gereserveerd en besloot om een terrasje te pakken op Zeeland Airport. Het weer was helder en zonnig, alleen stond er wel een straffe wind: 15 kts met uitschieters tot 25 kts, uit het oosten en daarbij varierend tussen 060 en 130. Prima voor Midden-Zeeland met baan 09 in gebruik, maar dus wel even oppassen voor de crosswind bij take off en landing op Rotterdam The Hague Airport met baan 06 in gebruik!

Keurig volgens planning vertrokken we om 14.30 naar Midden-Zeeland en bij het opstijgen viel de wind reuze mee. Geen enkel probleem dus en via een Romeo departure ging het recht af op EHMZ. Ricardo genoot weer met volle teugen van de vlucht.
 
Oefenen kan nooit geen kwaad en daarom besloot ik eerst voor een touch&go en vervolgens een full stop. De eerste landing, voor de T&G, ging gepaard met een klein stuiterje. Jammer, maar gelukkig was er geen prijs aan verbonden ;-) De tweede landing voor een full stop ging perfect en door de harde tegenwind 'recht op de kop' had ik maar heel weinig baanlengte nodig.
 
 
Op Zeeland Airport
 
 
Op het terras hebben we onder het genot van een drankje - vanzelfsprekend geen alcohol voor mij - lekker in de zon gezeten. Maar aan alle mooie dingen komt een eind en rond 16.00 uur was het tijd om op huis aan te gaan.
 
Langs de kust zijn we teruggevlogen naar de Maasvlakte om vandaar via een Hotel arrival - Hoek van Holland, Westerlee, Schipluiden, A13 - terug te keren naar Rotterdam The Hague Airport.
N

ormaal vlieg je deze arrival op een voorgeschreven hoogte van 1500 ft, echter een andere kist was outbound gevlogen via een Hotel departure op deze zelfde hoogte, terwijl dat eigenlijk op 1000 ft hoogte had gemoeten. De toren verzocht mij om op 1000 ft te gaan vliegen, dus voor deze keer de rollen even omgedraaid: departure op 1500 ft en arrival op 1000 ft ;-) Het was goed druk en ik kreeg dan ook van de toren het verzoek om vanaf reporting point Tango (waar je de A13 over vliegt) meteen te dalen naar 500 ft en een direct base 06 te vliegen, in plaats van netjes op downwind op 1000 ft het circuit  voor baan 06 in te vliegen. Zo gezegd, zo gedaan.

 

Bij de landing was nu wel de harde, vlagerige (cross)wind goed merkbaar, hetgeen resulteerde in een wat minder strak landingspad ;-o maar natuurlijk wel een veilige landing.  Volgens een instructeur die we even later bij de vliegclub nog spraken ging het om een 'sportief windje'. Al met al wederom een geslaagde vliegmiddag!
 

De route terug naar EHRD: