Leuke en nuttige links

Clock

14 december 2018

Scorpion Buienradar

Eerste local flight van weer een nieuw jaar

15-01-2012

Na de grandioze meerdaagse vlucht naar de Kanaaleilanden was het weer eens tijd voor een nieuw tochtje, nu als eerste vlucht van het nieuwe jaar. Overigens nadat eerder geplande vluchten in de laatste maanden van 2011 door slecht weer niet door konden gaan… Dit ook tot spijt van Anita die nu vandaag niet mee mocht, omdat inmiddels de 90 dagen sinds de laatste vlucht al weer verstreken waren (zie dit verslag). En ook deze vlucht was weer een uitstel, nadat het weer – met name de wind – afgelopen vrijdag ook weer te wispelturig was. En op vrijdag de 13e neem je natuurlijk al helemaal geen enkel risico ;-)

Deze zondag was er op de PH-VSY (een Piper Warrior) een reservering uitgevallen van 15.00-17.00 uur, dus dat kwam goed uit. Zeker omdat het vandaag juist erg mooi weer was: blauwe luchten met nauwelijks wind (ca. 5 knopen uit het noordoosten) :-)
 
 
 
PH VSY3
 
 
Gezien de beperkte tijd van ca. 2 uur en de ‘verplichting’ om 3 landingen te maken, was er eigenlijk geen tijd om echt een tussenlanding te maken. Want het is verstandig om altijd rekening te houden met ‘vertragingen’. Temeer daar een VFR vlucht uitgevoerd moet worden binnen de ‘uniforme daglicht periode’, dat wil zeggen tussen een kwartier voor zonsopgang en een kwartier na zonsopgang. Deze tijden staan exact vermeld in de Nederlandse AIP (Aeronautical Information Publication) en voor 15 januari 2012 staat de ‘eindtijd’ op 17.12 uur lokale tijd. Maar twee touch&go’s op Midden Zeeland en de laatste landing opRotterdam zou prima moeten passen. Daar de VSY staat geregistreerd in de boekhouding van Midden Zeeland Airport met Stichting Vliegmaterieel Rotterdam (een onderdeel van de VCR) als eigenaar waardoor touch&go’s via de club afgerekend kunnen worden wanneer je je naam en lidmaatschapnummer van te voren netjes doorgeeft aan de havenmeester. Dan hoef je dus niet te landen om af te rekenen bij de havenmeester en dat scheelt (veel) tijd.
 

En maar goed ook dat ik rekening had gehouden met vertragingen .. De PH-VSY kwam namelijk zo’n 10 minuten te laat binnen van de lesvlucht en vervolgens moest ik nog tanken. Ofwel koos ik uiteindelijk om 15.50 het luchtruim vanaf runway 06. Een en ander nog net binnen het halfuur dat je later mag vertrekken dan de starttijd die je vermeld in het vliegplan. Redt je het niet binnen dat halfuur speling die je hebt, dan moet je het vliegplan delayen, ofwel opnieuw indienen met een nieuwe starttijd (en natuurlijk ook dat plan goedgekeurd krijgen voordat je mag vertrekken).

 
Via een Hotel departure ben ik vervolgens rechtstreeks naar Zeeland Airport gevlogen waar ik twee keurige T&G’s heb gemaakt op runway 09. De eerste keer kwam ik wat hoog aanvliegen, maar het gas bijna helemaal terugnemen (lees een ‘halve’ glide in landing maken) loste dat ‘probleem’ prima op J. Daarbij was het ook zaak om de neus van het vliegtuig licht getrokken te houden, omdat de grasbaan erg zacht was (daar werd op de website van het vliegveld overigens keurig voor gewaarschuwd). Daarna terug naar Rotterdam, entree van de control zone via Oud Beijerland, en onderweg weer genieten van het prachtige uitzicht. Bij de thuisluchthaven was het even goed uitkijken naar alle andere kisten die op dit tijdstip van de dag - het einde van de uniforme daglicht periode – binnenkomen. En dan merk je meteen weer het voordeel van het feit dat Rotterdam The Hague Airport een gecontroleerd veld is, ofwel dat de luchtverkeersleiding je daarmee keurig helpt, stuurt en waarschuwt voor andere vliegtuigen :-)
 
Op naar de volgende vlucht. Plannen voor een voorjaarsvlucht met Club2009 zijn al weer in de maak …!
 
De route van vandaag: