Leuke en nuttige links

Clock

18 juni 2018

Scorpion Buienradar

Weilanden, water, bos, hei en bloembollen

28-03-2012

Vandaag zijn Anita en ik weer eens met z'n tweetjes 'op stap' geweest en wel met de PH-SVT.  Het weer was heerlijk: zonnetje, warm (voor de tijd van het jaar :-) en weinig wind (ca. 5-8 knopen) uit het noordwesten. Het zicht viel gezien deze weersomstandigheden wat tegen: zo rond de 15 km., maar dat mocht de pret niet drukken! Ik had met PocketFMS een leuke route gepland: via Mike onder langs Utrecht, vervolgens over de Veluwe via Barneveld, Epe en Staphorst naar vliegveld Hoogeveen voor een tussenlanding. Vervolgens richting Sneek en 'over' de afsluitdijk naar Den Oever, dan Medemblik en  van daar de doorsteek naar de kust. Het laatste stuk langs de kust om bij Hoek van Holland via de Nieuwe Waterweg terug te keren naar Rotterdam The Hague Airport.

 

02 Vliegveld Hoogeveen 

 

We vertrokken deze woensdag even voor 13.00 uur, iets later dan gepland. De vlucht verliep rustig, over weilanden, water, bos en hei en dan blijkt vooral boven de Veluwe dat het best lastig navigeren is en dat je goed op je koers, afstand en tijd moet letten om daar uit te komen waar je wilt, in ons geval ten zuiden van Epe (wat dus ten noorden van Epe werd ;-) Bijna 5 kwartier later zette ik onze kist keurig neer op de grasbaan van vliegveld Hoogeveen - voor mij de eerste keer op dit vliegveld. Het was rustig (zoals meestal wanneer je op een doordeweekse dag vliegt) en de sfeer deed me een beetje aan Zeeland Airport denken. Grote verschil is dat vliegveld Hoogeveen helemaal is ingebouwd, waar Zeeland Airport midden tussen de weilanden ligt.

Het centrum van Hoogeveen was niet aan te lopen volgens de havenmeester waar ik het landingsgeld afrekende. Een taxi is dan natuurlijk altijd een optie, maar gezien de beperkte tijd besloten Anita en ik om lekker buiten in de zon op het terras te gaan zitten om van een lunch te genieten. En dat was helemaal niet verkeerd ;-) Tijdens de lunch konden we genieten van een enkel vliegtuig dat aan het lessen was en ook waren er wat zweefvliegers actief die met een motorvlliegtuig de lucht in werden getrokken.

Volgens (vlieg)plan zijn we daarna om 15.15 uur weer vertrokken richting Rotterdam. Het ging nu, wederom over weilanden en veel water, via Wolvega, Sneek en Bolsward naar de Afsluitdijk. Deze volgden we helemaal tot aan Den Oever om daar zuidwaarts te koersen naar Medemblik. Vandaar staken we Noord-Holland over, langs Heerhugowaard en Alkmaar naar Egmond aan Zee. In september gaan we daar een weekendje naar een hotel aan het strand en dat konden we vanuit de lucht mooi zien liggen :-) Inmiddels was het zaak om goed op onze vlieghoogte te letten omdat je hier in de verkeersgebieden van Schiphol komt. De General Aviation wordt ook geadviseerd om op 1300 voet of lager te vliegen en om de grote control zone rondom Schiphol te mijden. Je kunt wel onder de aansluitende noordelijke en zuidelijke control zones door vliegen, maar dat moet weer op een hoogte lager dan 1200 voet. Vanaf Egmond aan Zee zijn we de kust afgevlogen tot Hoek van Holland. Onderweg passeerden we daarbij vele bloembollenvelden en ter hoogte van Noordwijk hebben we een extra rondje gevlogen om hier nog even goed van te genieten!

Uiteindelijk zijn we via de Nieuwe Waterweg weer naar Rotterdam The Hague Airport gevlogen, onderweg de Maeslantkering en de ons bekende plaatsen Maassluis en Vlaardingen passerend. Via een wat steil dalingspad, die resulteerde in een wat ongebruikelijke harde landing, maar wel op de plek waar ik de kist wilde hebben ;-), arriveerden we en rond 17.15 stonden we weer bij de vliegclub.

Een heerlijk middagje vliegen en ruim 3 uur erbij op de 'teller'!

NB: Thuisgekomen stond er een mail van Luchrverkeersleiding Nederland (LVNL) in mijn mailbox met de boodschap dat het netjes was geweest wanneer ik mijn vliegplan naar Hoogeveen in ieder geval had 'delayed'. Ik had namelijk als vertrektijd 10:30 UTC (12.30 lokale tijd) opgegeven, maar zou pas 11:59 UTC vanaf Rotterdam vertrokken zijn. Echter, volgens mij zijn we toch echt even voor 11:00 UTC (13.00 uur lokale tijd) vertrokken, dus binnen het toegestane halfuur speling dat je hebt. Het lijkt erop dat het ingaan van de zomertijd in het afgelopen weekend niet bij iedereen goed is doorgekomen...;-)? 

De foto's:

01 Vliegveld Hoogeveen
02 Vliegveld Hoogeveen
03 Vliegveld Hoogeveen
04 Vliegveld Hoogeveen
05 Bloembollenvelden
06 Bloembollenvelden
07 Bloembollenvelden
08 Bloembollenvelden
09 Bloembollenvelden
10 Bloembollenvelden
11 Vlaardingen
12 Rotterdam
01/12 
start stop bwd fwd

 

En de gevlogen route, waarbij opgemerkt dat de batterij van de GPS leeg was ter hoogte van IJmuiden ;-):