Leuke en nuttige links

Clock

15 november 2018

Scorpion Buienradar

Zaterdag 1 oktober

Alweer de laatste dag van de trip, tijd om huiswaarts te keren. Ook nu weer in drie legs, dwars door Frankrijk. We hadden weer om 08:00 afgesproken te ontbijten, wat achteraf misschien niet zo slim was gezien het uur tijdsverschil ... Als je naar de kanaal eilanden gaat krijg je er een uurtje bij, die je natuurlijk weer verliest als je weer vertrekt. We werkten de Continental en English breakfasts naar binnen waarna we taxi's wilden bestellen. Maar, die waren een beetje druk, dus we konden er maar één krijgen. Die moest dan wel 3x rijden om ons allemaal op het veld te krijgen. Vliegers dus als eerste, zodat zij alvast konden beginnen met de voorbereiding van de eerste leg, in ons geval Wieke. Na 45 minuten was iedereen in het JAC clubhuis. Het was er druk, want ze hadden uitgerekend vandaag het equivalent van een Hoogvliegersdag. Vliegen met zieke kinderen dus. De meneer achter de operations desk was weer zeer behulpzaam zodat alles redelijk soepel verliep. En het weer zat mee, voor de derde dag op rij :-)

 

 

02 Laatste voorbereidingen bij de Jersey Aero Club

 

 

De VSY en VZV besloten te tanken, wij wilden dat later doen tijdens onze tweede tussenlanding in Merville. AVGAS werd aan de deur bezorgd, maar voor JetA1 moest de VZV taxiën naar het platform. De VZV betaalde een hoeveelheid brandstof vooruit, zodat de heren daarna meteen weg konden. Ze mochten parkeren naast een mooie Falcon in afwachting van de tankwagen. Na een paar minuten vroegen ze zich af hoe de meneer van de tankwagen zou weten dat zij daar zouden staan. Jersey Tower reageerde al enigszins verbaasd dat ze JetA1 nodig hadden, dus die had ze zeker niet gewaarschuwd. Voor de zekerheid belde Marcel maar even met de ops meneer van de JAC om te vragen hoe en wat. Maar die meldde dat hij de tankwagen had gebeld toen hij de VZV weg zag taxiën. Wat een service! Binnen een paar minuten stond de tankwagen dan ook voor hun neus.

Wij waren met de SVT inmiddels al weer in de lucht. Wieke vloog met José aan de radio. Ik kon dus lekker achterin hangen, genietend van het uitzicht. Het zou krap worden qua tijd, zeker als we onderweg nog ergens wilden lunchen. We vlogen dan ook in een vrijwel rechte lijn naar het eerste veld Bernay  Saint Martin (LFPD). Wieke klom onderweg naar FL55 voor een mooi uitzicht. Het duurt even voor je daar bent, maar dan heb je ook wat. Daarbij moet je niet vergeten je hoogtemeter op 'Flight Level' in te stellen, ofwel de standaardluchtdruk van 1013,2 hPa. Bernay kent ook geen toren, dus daar moesten we weer Multicom kletsen. Er was echter niemand anders op de radio, dus goed uitkijkend naar mogelijk ander verkeer werd de landing ingezet. Het werd een wat hobbelige landing, maar het veld was dan ook niet egaal vlak ....

 

 Landing op Bernay:

 

Het was een dooie boel daar. Weinig activiteit, maar ook niets te krijgen. Gelukkig hadden we water meegenomen. Voorbereiden en weer wegwezen! Marcel diende onze vliegplannen in bij de Franse FIO, per telefoon. Dat kostte even wat tijd, maar lukte uiteindelijk wel. De tweede leg naar Merville Calonne (LFQT) vloog ik. Anderhalf uur over het Franse landschap, dat toch wel veel op elkaar lijkt in die regio. We vlogen onder meer over de Seine, met aan onze linkerzijde de VZV, die we langzaam inhaalde.

          32         33 Merville Calonne Airport

 

Merville is een gecontroleerd veld, dus José nam contact op met Merville tower. We vlogen netjes via een voorgeschreven route de CTR in en ik maakte een nette landing op het ruime (voorheen militaire) vliegveld. Om vervolgens naar het GA platform te taxiën. Wij moesten tanken. En volgens de Franse AIP kon dat hier ook, maar op zaterdag bleek men dus geen cash te accepteren en verder alleen maar een lokale tankkaart. En daar sta je dan... Wieke ging bij een lokale club kijken of ze wat konden regelen. In de tussentijd zouden de VZV en VSY naar de andere kant van het immense (en lege) vliegveld taxiën om wat te gaan eten in het mooie nieuwe restaurant. Dat dus dicht was... Zucht. No go dus. Er zat niet veel anders op dan door te gaan zonder iets te eten, want de tijd begon wat te dringen. Er was te weinig tijd om uitgebreid het dorp in te gaan. Daarbij was er ook nog de uitdaging van het tanken. Wieke had inmiddels iemand gevonden die wist dat een lokale clubkist ook op JetA1 vloog en die had een tankpas. Maar, die kist was aan het vliegen. Wachten dus. De VSY en VZV besloten alvast te vertrekken, maar gelukkig was de lokale kist sneller terug dan verwacht, konden we alsnog tanken, en konden we weer opstarten net nadat de andere twee kisten vertrokken waren.

Deze laatste leg  zat José aan de knuppel en ik achter de radio. We werden vermaakt door de controller van Brussels Info, die in alle hectiek de rust er goed in wist te houden. Die kerel had het goed onder controle! Niet lang daarna namen we afscheid van Brussels Info en hadden we weer contact met Nederland.

 

40 Terug in Nederland   Terneuzen in zicht

 

Even na 18:00 lokale tijd zette José de PH-SVT aan de grond op onze homebase Rotterdam The Hague Airport, daarmee deze fantastische trip tot een goed einde brengend.

Deze tocht was erg leerzaam, leuk en super gezellig. We hebben veel gelachen om de meest onbenullige onderwerpen, zoals het hoort als er negen vliegers op stap zijn!

 

De gevlogen route:

 

Alle foto's van deze dag: 

01 Wachten op de taxi
02 Laatste voorbereidingen bij de Jersey Aero Club
03
04 Klaar voor vertrek naar het vasteland
05
06
07 Jersey Airport verdwijnt uit beeld
08
09
10
11 Een laatste blik op Jersey
12 De oversteek
13 Terug in Frankrijk
14
15
16
17 Caen
18 Luchthaven Caen-Carpiquet
19 Paardenrenbanen
20
21 De Basiliek van Lisieux
22 De luchthaven van Bernay - Saint-Martin
24
25 Ook de PH-VZV arriveert
26
27 Appelboomgaard
28
29
30 Op naar Merville
31
32
33 Merville-Calonne Airport
34
35 Wachten tot we kunnen tanken
36
37
38
39
40 Terug in Nederland - Terneuzen in zicht
41
42 Ingang van de Westerscheldetunnel
43
44 Spaarbekkens bij Oud-Beijerland
45 Tiengemeten
46
47
48 Weer thuis op Rotterdam The Hague Airport
01/47 
start stop bwd fwd