Leuke en nuttige links

Clock

17 juli 2018

Scorpion Buienradar

Vrijdag 30 september

Om 08:00 zat de hele club aan het ontbijt. De één wat frisser dan de ander in verband met plaatselijke geluidsoverlast ;-) Het was wederom fantastisch weer, het kon eigenlijk niet beter. Na het wegwerken van wat croissants, toast, thee en koffie werd de boel aan de kant geschoven waarna de tafel omgetoverd werd tot planning tafel. Kaarten, laptops en GPS systemen all over the place. The TAF's zagen er top uit, geen plukje bewolking of spatje regen. Het doel van deze dag was dan ook de Channel Islands. De avond ervoor hadden we al besloten in welke volgorde we deze eilanden aan zouden doen: eerst Guernsey (EGJB), dan Alderney (EGJA) en als eindbestemming Jersey (EGJJ) waar we ook zouden overnachten.Sinds 1 januari 2011 was het nodig van te voren speciale clearance aan te vragen als je naar de eilanden wilde vliegen. Maar toevallig was dat op 15 september weer komen te vervallen, dus we hoefden alleen nog maar vliegplannen in te dienen. Pieter deed dat via Olivia, de Franse site voor VFR vliegers. We wilden allemaal vanaf Dinard nog een stukje langs de kust vliegen om dan via Ile de Bréhat de oversteek te wagen naar Guernsey, onze eerste stop van vandaag. Volgens de site http://www.cicz.co.uk/destination guernsey.php moet je dan via Les Roche Douvres lighthouse (ROCHE) vliegen qua route. Wieke, die als eerste vloog, voerde de vlucht weer in zijn PocketFMS in, zodat het punt met GPS makkelijk te vinden zou zijn (op de vliegkaart staat ie namelijk niet ..). VFR navigeren boven water is toch wat lastig ;-). Mark bestelde weer een paar taxi's om ons naar het vliegveld te brengen. Op naar het vliegveld!

We waren in no time op het vliegveld waar we snel door de security heen geleid werden. Eerst de vliegers, daarna de passagiers. Paspoorten laten zien, per vliegtuig. Daarna de vliegtuigen weer ontdoen van de grondankers en de boel inladen. De VSY moest nog even tanken en in de tussentijd rekende onze penningmeester Oscar de landingsgelden af. De leg zou de eerste over water zijn, dus deden we de meegebrachte zwemvesten aan. Mocht het nodig zijn, dan heb je in zo'n kleine ruimte geen mogelijkheid om deze alsnog aan te trekken. So better safe than sorry.

 

07 Klaar voor vertrek naar Guernsey

 

Onze SVT vertrok weer als eerste, daarna de VZV met in het kielzog de VSY. Het was een mooi stukje vliegen langs de kust. Via de verplichte reporting points pikten we de kust op in noordwestelijke richting om later via een zuidwestelijke koers de kust verder langs te vliegen. Wederom verbaasden wij ons over hoe mooi deze kust is. Schitterende rotspartijen en aan de kust gelegen dorpjes en schitterende kasten van huizen. Het leek erop dat dit niet bepaald de armste buurt van Frankrijk was... We werden allemaal nog gewaarschuwd voor 'low flying traffic without transponder or radio contact'.  Dat bleek een grote militaire heli te zijn die we even later schuin onder ons zagen vliegen. Niets aan de hand, want er zat ruim voldoende hoogte tussen. Tot onze verbazing zette Rennes Info ons allemaal ter hoogte van Saint Brieuc over naar Saint Brieuc Tower (LFRT). Achteraf bleek dat er op het veld daar circuittraining werd gegeven. Aangezien deze baan haaks op de kust en dus ook ons flightpad lag, moest dat gecoördineerd worden. Zonder verdere hinder of problemen vlogen we verder langs de kust. De controller op de toren gaf aan dat we ons weer af moesten melden bij... Niet te verstaan die Allo Allo gasten...

 

17 Ile de Brehat

 

 

Bij Ile de Bréhat verlieten we de kust. Het zicht hield niet over boven het water. De door ons gezochte vuurtoren was in ieder geval nog niet zichtbaar. José meldde ons maar meteen aan bij Jersey zone. Deze klaarde ons om A-Airspace in te vliegen middels special-VFR. Dit is één van de zeldzame keren dat we VFR in A-Airspace zullen vliegen. Wat een verademing is dat zeg, Engelse ATC. Zeker als je vanuit Frankrijk komt klinkt dat zo enorm professioneel. Ze zijn zeer behulpzaam en zorgen ervoor dat ze precies weten waar je zit en wat ze van je verlangen. Helemaal top. We moesten ons weer melden bij Les Roches. Overigens mochten we niet above 1000 ft vliegen. Huh? hebben we dat goed gehoord. Ja inderdaad. Het hele stuk over water, maar niet boven 1000 ft. Dat gaat toch best wel tegen je gevoel in, uiteindelijk hebben we tijdens de opleiding geleerd om over grote wateroppervlaktes zo hoog mogelijk te vliegen ... Maar goed, opdracht is opdracht...

 

           19 Les Roche Douvres lighthouse           23 Nadering van Guernsey Airport

 

Het zicht was niet kraakhelder, maar we zagen al snel de schim van Jersey aan onze rechterzijde. Kort daarna vonden we de vuurtoren, ons routepunt midden op zee. Bij het naderen van Guernsey werden we overgezet naar Guernsey approach, die ons met een (erg) ruime bocht (even ruimte maken voor commercieel verkeer) naar runway 09 leidde. Na de landing mochten we parkeren op het gras bij de andere GA toestellen. Ladies and Gentlemen, we have arrived!
Het vliegveld van Guernsey is redelijk groot, vergelijkbaar met Rotterdam. Er vliegt veel commercieel verkeer, waaronder de Island Hoppers. Eerst maakten we een groepsfoto en daarna ging het naar de havenmeester om de formaliteiten af te wikkelen. We konden daar ook een formuliertje invullen voor de volgende vlucht, naar Alderney. Omdat we allen diezelfde kant opgingen, vulde ik meteen een formuliertje in voor alle drie de kisten. Toen dat gedaan was, werden we door de beveiliging via een hek doorgelaten zodat we naar de moderne terminal konden lopen. Daar was boven een prima restaurant/bar te vinden waar we wat te drinken namen met uitzicht op het platform. De dame achter de balie hielp ons één voor één aan een capuchino en koek. Waarschijnlijk ligt het tempo op de eilanden toch wat lager dan we gewend zijn, want het duurde even voordat de gehele groep aan de koffie zat...

Het werd weer tijd voor de volgende vlucht, een korte hop naar Alderney, het kleinste van de drie eilanden. Ik zou deze leg vliegen met Wieke aan de radio. Het was een korte vlucht, volgens de tacho zelfs maar 12 minuten, maar zeker niet de minst mooie... Het is wel een gaaf gezicht om zo op een eiland af te vliegen dat lekker prominent uitsteekt boven de golven. Wel wat anders dan bijvoorbeeld Ameland ;-). Tijdens de daalvlucht had ik een redelijk stabiele crosswind, die veranderde toen we de kustlijn overgingen. Toen werd het wat turbulenter en veranderde de richting ook iets. Even goed opletten dus en de voeten niet vergeten. Ik mikte iets te strak op het begin van de baan (om op voorhand te voorkomen dat ik te ver kwam en het eiland aan de andere kant, het einde van de baan, weer ‘af zou rijden’ ;-) Er moest dus nog even wat gas op waarna ik de SVT strak aan het begin van de baan neerzette. We waren gearriveerd!

 

          33 Alderney           35 Nadering van Alderney Airport

 

Na enig aandringen van Manuel werd besloten om snel maar iets te gaan eten. Eerst werd de bagageband aan een grondige inspectie onderworpen door Manuel. Hij wierp zich dan ook als een koffer met flink overgewicht op de band en legde met goed gevolg het 'hele' traject af, uiteraard tot grote hilariteit. Vervolgens vertrokken we lopend naar de enige pub in het dorp. Dat was overigens geweldig. De eigenaar van die pub was Duits en de bardame was van Italiaanse afkomst, al hadden we dat niet direct in de gaten. Boven de bar hing een tekst: 'don't mention the war'. Dat werd natuurlijk meteen onderwerp van gesprek! Daarbij sloot de bardame elke zin af met 'love', 'dear', 'darling' en 'honey', totdat Manuel begon over iets met schapen. Ik zal hier niet verder over uitwijden, maar gelachen werd er wel :-). Negen Fish and Chips werden besteld en verorberd. Erg lekkere, supergoede vis: het juiste voedsel op de juiste plek. Life is good. Nog even gedag zeggen (twee zoenen per persoon, en uiteindelijk ook voor Manuel!) en daar gingen we weer, voor de laatste vlucht naar Jersey.

 

47 Emotioneel afscheid ; )

 

Weer op het veld aangekomen stapten we allen in. We waren overigens niet de enigen. Een flink rijtje kisten stond uiteindelijk achter elkaar te wachten om op te kunnen linen en in take-off te gaan. Wij waren weer als eerste airborn. Wieke vloog en ik deed de radio deze keer. De wind was een beetje aangetrokken en bij het vertrek kreeg onze kist plots wat ‘klappen’ te verwerken, dus de ander captains waren meteen gewaarschuwd. De vlucht naar Jersey, het grootste eiland van de drie, duurde een half uurtje. We mochten wederom niet hoger dan 1000 voet, dus we zaten maar op zo'n 300 meter boven het water. Niet veel tijd om te handelen als er iets met de motor zou gebeuren. We hoorden nog een leuke call van de VSY, die de QNH voor Squawk aanhoorde. Op een bepaald moment zagen we rechtsvoor ons het eiland Guernsey weer liggen en tegelijkertijd voor ons Jersey. Prachtig! We werden door Jersey approach met vectors wat richtingen opgestuurd voordat we naar de baan geleid werden. Tja, commercieel verkeer blijft voorgaan. Uiteindelijk kregen we toestemming om het vliegveld aan te vliegen via de North West corner en moesten we melden als we visual waren. Met een mooie landing zette Wieke de Robin aan de grond. We mochten taxiën naar het terrein van de Jersey Aero Club (JAC), die tevens de afhandeling van de General Aviation voor zijn rekening neemt, en waar we mochten parkeren.

 

          56 Nadering van Jersey Airport          59

 

De vliegclub heeft het daar mooi voor elkaar. Goede faciliteiten en van alle gemakken voorzien, niet in de laatste plaats een bar. Nadat ieder de afhandeling had gedaan werd er dan ook gretig een welverdiend biertje aan de bar besteld. In de tussentijd werd door José een hotel geregeld. Met de taxi werden we allen naar het hotel gebracht. Een alleraardigst country hotel in dito stijl. De kamers werden verdeeld en van de gelegenheid werd gebruik gemaakt om je op te frissen. Daarna nog maar een consumptie aan de bar en met de taxi naar St. Hellier om daar iets te eten te scoren. St. Helier viel wat tegen: bij elkaar geraapte architectuur en lang niet zo veel terrasjes als we hadden verwacht. Uiteindelijk belandden we bij een Griek op het terras waar we op het nippertje nog wat te eten konden bestellen. Hoppa!

Op de eilanden is het uiteraard een uur vroeger dan in Frankrijk. Hoewel het dan ook nog niet zo heel laat was, was de vermoeidheid van deze dag al weer goed voelbaar. We besloten dan ook direct na het eten weer terug te gaan naar het hotel. In het hotel werd nog door sommigen van ons een afzakkertje genomen en gingen degene die de nacht ervoor niet zo heel erg veel slaap hadden gehad ;-) direct naar bed. 

Weer was er een geweldige dag afgesloten...

 

De gevlogen route:

 

Alle foto's van deze dag: 

 

01 Voorbereidingen voor de overtocht
02 Wachten op de taxi
03 Aeroport de Dinard Pleurtuit Saint-Malo
04 Aeroport de Dinard Pleurtuit Saint-Malo
05 Aeroport de Dinard Pleurtuit Saint-Malo
06 De VSY klaar voor vertrek
07 Klaar voor vertrek naar Guernsey
08 Laatste checks voor vertrek
09
10 Na vertrek van Dinard
11 Saint Malo
12
13
14
15
16
17 Ile de Brehat
18
19 Les Roche Douvres lighthouse
20 Guernsey
21
22
23 Nadering van Guernsey Airport
24 Gearriveerd op de Kanaaleilanden!
25
26
27
28
29 De briefing room op Guernsey
30 Marcel maakt de groepsfoto
31 Klaar voor vertrek naar Alderney
32
33 Alderney
34
35 Nadering van Alderney Airport
36 Weer keurig op een rijtje
37
38
39
40 De briefing room op Alderney
41 De kofferband ...
42 Op weg naar de lunch
43 Gevonden ...
44
45
46
47 Emotioneel afscheid ;-)
48
49 Op naar Jersey
50 Klaar voor vertrek vanaf Alderney
51
52 Op naar Jersey
53 Jersey
54
55
56 Nadering van Jersey Airport
57 Aangekomen op Jersey!  Alleen de VSY nog ...
58
59
60 Aankomst bij ons hotel op Jersey
01/60 
start stop bwd fwd