Leuke en nuttige links

Clock

21 augustus 2018

Scorpion Buienradar

Weer even Robin'en

07-04-2011

Het was al weer een tijd geleden dat ik een Robin had gevlogen, met name in de PH-SVQ, en vandaag was daar een mooie dag voor! Eigenlijk zou ik 's middags vliegen, echter de TAF (Terminal Aerodeome Forecast, ofwel de weersvoorspelling) voor zowel Amsterdam (Schiphol Airport) als Rotterdam (Rotterdam The Hague Airport) beloofde in de loop van de middag OVC 1200 ft (een gesloten wolkendek op 1200 ft) en onder die omstandigheden mag ik formeel niet vliegen. Dus: de vlucht naar de ochtend verplaatst. Doordeweeks lukt dat vaak wel, in het weekend hoef je dat niet te proberen ...

Na thuis de vlucht naar vliegveld Hilversum te hebben voorbereid vertrok ik tegen 11.30 uur vanaf Rotterdam na eerst nog even Hilversum gebeld te hebben. Aldaar geen bijzonderheden, anders dan dat ik volgens de havenmeester moest oppassen voor een school actieve motorzwevers. De wind was variabel uit 280v340 en zo'n 18 kts, ofwel een start vanaf runway 24 met V2 als de gebruikelijke holding. Zonder verdere bijzonderheden ben ik via Mike (een verplicht reporting point waar je de Rotterdam CTR (Control Zone) in het oosten op 1000 ft verlaat) in een rechte lijn naar Hilversum gevlogen waar baan 31 in gebruik was. De motorzwevers waren niet in de buurt, dus dat was makkelijk; deze zijn namelijk een stuk langzamer dan de PH-SVQ, dus in het circuit moet je daar wel even rekening mee houden, want inhalen mag niet ;-) Na een keurige landing mocht ik parkeren naast een oude Pipercub:

\

Oude Pipercub

 

Het blijft leuk om te zien hoe je gevolgd wordt door dagjesmensen die op het vliegveld staan te kijken naar de komende en vertrekkende vliegtuigen. Je (ik in ieder geval ;-) loopt dan toch met een gepast gevoel van trots op de verkeerstoren af. Daar heb ik meteen de landing afgerekend en even een praatje gemaakt met de havenmeester. Hij kreeg juist te horen via de radio dat er een oude Antonov aankwam hetgeen hem de volgende opmerking ontlokte: "Mooi, dan is meteen m'n brandstofvoorraad op en kan er niemand meer tanken vandaag...". Ik ben vergeten te vragen of hij niet ergens een reservevoorraad had liggen ;-) Daar mijn vliegplan terug naar Rotterdam al bijna verlopen was (namelijk om 12.15) ging ik weer snel terug naar 'mijn' kist om terug te vliegen naar Rotterdam. Toen ik startte kwam net de Antonov aantaxiën; een imposant gezicht zo'n vliegtuig op vliegveld Hilversum!

 

Hier staat de Antonov-2 geparkeerd op vliegveld Lelystad (Aviodrome)

Antonov 2 

Rond 12.45 uur was ik weer terug op homebase, wederom na een rechte lijn Hilversum-Rotterdam en een Mike-arrival. Bij de landing was het even oppassen voor de crosswind van rechts , daar juist de PH-SVQ gevoelig is voor crosswind, en de kist had dan ook de neiging naar rechts de baan af te rijden. Tenminste...wanneer je daar niet netjes (stick in de wind, voeten) en tijdig op reageert, maar daar was ik dus op voorbereid en de crosswind vormde dan ook geen probleem :-).

Ik denk dat ik een volgende vlucht weer eens ga dieselen, zeker nu ik weet dat de diesels weer terugkomen met een nieuwe motor. En met zo'n 2.0CDi motor is nu de PH-NSC tijdelijk ingehuurd, dus...