Leuke en nuttige links

Clock

25 mei 2018

Scorpion Buienradar

16-01-2009 PPL examen: geslaagd!!!

Nadat het examen de voorafgaande maanden een aantal keren was uitgesteld wegens slechte weersomstandigheden was het vandaag eindelijk zo ver!
Mijn examenvlucht heb ik (vanzelfsprekend) uitgevoerd vanaf Rotterdam The Hague Airpori (ICAO code EHRD), met de mij vetrouwde leskist PH-SVT, een Robin DR400 135 Cdi, en met Paul Baars als examinator. Naast de PH-SVT heb ik mijn lessen gevolgd op precies zo'n zelfde kist, namelijk de PH-SVU. Het grote voordeel van deze 'dieselkisten' is het goedkopere vliegtarief ten opzichte van de vliegtuigen (zoals de Pipers) die nog op Avgas vliegen. Dat scheelt meerdere tientjes per uur hetgeen de kosten van de opleiding aardig drukt :)

Voordat je daadwerkelijk gaat vliegen worden je eerst de nodige vragen gesteld over de theorie en vluchtvoorbereiding; voor het examen moet je een buitenlandvlucht voorbereiden. Dat ging best lekker.
Vervolgens de vlucht waarbij je moet laten zien dat je het geleerde ook daadwerkelijk in de praktijk kan brengen, zoals langzaam vliegen, steile bochten, stalls, uitwijk en diverse landingen. De uitwijk verliep niet geheel vlekkeloos, maar de even later uitgevoerde noodlanding (die je natuurlijk niet uitvoert tot en met een daadwerkelijke landing in het weiland) verliep perfect.

Na de laatste (full- stop) landing op Rotterdam The Hague Airport (overigens op dat moment nog Rotterdam Airport geheten, The Hague is in februari 2010 aan de naam toegevoegd) kreeg ik op de taxiway op weg naar de club een ferme handdruk van Paul: ik was geslaagd! Een geweldig gevoel geeft dat moet ik zeggen! Bij de debriefing gaf hij aan dat de perfect uitgevoerde noodlanding de gemaakte schoonheidsfoutjes meer dan goed had gemaakt :)

Enkele plaatjes m.b.t. deze bijzondere gebeurtenis:

01
02
03
04
1/4 
start stop bwd fwd