Leuke en nuttige links

Clock

14 december 2018

Scorpion Buienradar

08-07-2009 Check-out op de Piper Warrior

Naast Robins heeft de VCR ook andere type vliegtuigen waarmee je kunt vliegen. De Piper Warrior is zo'n ander veel gevlogen type, die geen diesel maar avgas als brandstof gebruikt en die ook geen computergestuurd motorsysteem heeft. Een en ander houdt in dat er wat specifieke zaken zijn die afwijken van het vliegen in een Robin diesel. De vliegclub eist dan ook - terecht - een zogenaamde 'check-out' vlucht met een instructeur op elk nieuw type vliegtuig dat je wilt vliegen. Dus ook in mijn geval, daar ik eveneens graag op de Piper Warrior wil kunnen vliegen. Wanneer de instructeur tevreden is over je vliegkunsten wordt er in het systeem van de club (en in je logboek) aangetekend dat je voortaan ook dat type mag vliegen.

Vandaag dus een check-out vlucht met een instructeur vanaf Rotterdam The Hague Airport, en wel met de PH-SVH, een Piper Warrior Cadet.
Een van de meest opvallende verschillen is dat je in een Robin diesel maar een (1) 'hendel' aantreft, namelijk de gashendel (throttle) waarmee je het aantal procenten power controleert, terwijl een Piper naast de gashendel, waarmee je in dit geval het toerental van de motor controleert, ook een hendel heeft om de mixture te controleren. Een ander direct opvallend verschil is de yoke (stick) van de Robin, terwijl de Piper een (half ;) stuur heeft. En een Piper heeft een 'carburetor heat' hendel(tje) en de Robin diesel niet. Dergelijke verschillen maken ook dat de checklist en de noodprocedures van deze vliegtuigen wat afwijken van elkaar. Het gaat te ver om hier op alle verschillen in detail in te gaan, maar een check-out vlucht met een instructeur is dus zeker zeer zinvol.

 

             Cocpit van een Robin DR400/135 Cdi (PH-SVU)                       Cockpit van een Piper Warrior Cadet (PH-SVH)             

           01 Cockpit PH SVU               02 Cockpit PH SVH

 

Na een uurtje vliegen en de nodige oefeningen uit de lestijd ook met de Piper Warrior Cadet te hebben uitgevoerd, waaronder een aantal touch&go's, vond de instructeur het genoeg. Voortaan mag ik ook met de Piper Warrior vliegen :) !